Sähkösopimukset

Usein kysytyt kysymykset
Voiko sähkönsiirron hintaan vaikuttaa?

Paikallinen verkkoyhtiö laskuttaa sähkönsiirron oman siirtohinnastonsa mukaisesti. Hintaan ei voi vaikuttaa eikä sähkönsiirron hintaa voi kilpailuttaa.

Mitkä asiat vaikuttavat sähkön hinnan vaihteluun?

Useat eri tekijät vaikuttavat sähkön markkinahintaan. Merkittävänä tekijänä on vesitilanne Ruotsin ja Norjan vesivoima-alueilla. Normaalitilanteessa vesivoimalla tuotetaan puolet Pohjoismaiden käyttämästä sähköstä. Tämän lisäksi hintaan vaikuttavat hiilidioksidin päästöoikeuksien hinnat, vallitseva sää (lämpötila, tuulisuus) ja sähkön tuotannossa käytettävien polttoaineiden (öljy ja kivihiili) maailmanmarkkinahinnat. Tuulivoiman saatavuus on olennainen tekijä varttikohtaisten hintojen vaihtelussa. Vattenfall ostaa kaiken myymänsä sähkön sähköpörssistä ja hinnoittelumme perustuu sähkön markkinahintaan.

Lue lisää: Sähkön kuluttajahinta muodostuu kolmesta osasta: sähköenergian hinnasta, sähkönsiirrosta ja veroista.

Miksi sopimusuusinnan hinnat vanhoille asiakkaille voivat poiketa uusille asiakkaille tarjotuista hinnoista?

Määräaikaisten sähkösopimusten hinnat voivat poiketa toisistaan useista syistä, vaikka sopimuksen pituus ja tuote (esim. yleissähkö, pörssisähkö, vihreä sähkö, fossiiliton sähkö) olisivat samat.

Tässä tärkeimmät syyt:

1. Sähköyhtiöiden hinnoittelustrategiat

  • Jokainen sähköyhtiö määrittelee hintansa omien kustannusten, riskinhallinnan ja kilpailutilanteen perusteella.
  • Jotkut yhtiöt voivat hinnoitella aggressiivisesti niin, että vaihtelu edullisten ja kalliiden hintojen välillä on suurta. Erittäin alhainen hinta tekee sopimuksesta houkuttelevan, mutta altistaa myös suurempiin hintojen muutoksiin tulevaisuudessa. Toiset yhtiöt taasen tavoittelevat vakaampaa hintatasoa.

2. Hankinta-ajankohta ja suojausstrategiat 

  • Sähköyhtiöt ostavat Johdannaismarkkinoilta sähköä etukäteen (eli ns. suojaavat hinnat) eri ajankohtina, eri toimituskausille.
  • Mikäli hankinta on tehty korkeiden hintojen aikaan, sopimus voi olla kalliimpi. Jos yhtiö on tehnyt hankinnat taasen markkinahintojen ollessa matalia, sopimus voidaan tarjota edullisemmin.
  • Esimerkki: Sähköyhtiö ostaa yhtäaikaisesti sähköt elokuussa alkaville uusille 12kk sopimuksille sekä lokakuussa uusiutuville 12kk sopimuksille. Koska hankinnat tehdään eri ajankohdille, niiden hankintahinnat eroavat toisistaan vaikka sopimustyyppi on molemmissa sama. Hankintahinnoissa voi olla useiden eurojen hintaero €/MWh, jolloin se näkyy myös asiakkaiden sopimusten energian hinnoissa. Energian hintaero voi olla jopa 0,3 - 1 snt/kWh riippuen silloisesta hankintahinnasta. 
  • Tämä johtuu siitä, että sähkön hinta muodostuu Johdannaismarkkinoilla sähköntuottajan ja ostajan välisessä kaupankäynnissä, jossa jokainen kuukausi on erihintainen. Hinnan vaihteluihin vaikuttavat muun muassa polttoaineiden hinnat, sääennusteet, geopoliittiset ja taloudelliset näkymät, mutta myös esimerkiksi vesitilanne tai ydinvoimaloiden tulevat tuotantokapasiteetit.
  • Hinnat muuttuvat jatkuvasti päivän aikana johdannaismarkkinoilla, samalla tavalla kuin osakkeiden hinnat ja osakekurssit pörssissä. Pörssisähkösopimusten sähkön hinta perustuu näihin päivän aikana vaihteleviin hintoihin.
  • Hinnat voivat myös muuttua yhden vuorokauden aikana useita kymmeniä €/MWh, kuten kävi esimerkiksi energiakriisin aikana.

3. Kilpailijoiden hinnat

  • Jos yhtiö on tehnyt hankinnat silloin, kun markkinahinta oli matala, se voi tarjota edullisemman sopimuksen kuin kalliimpana aikana sähkön ostanut yhtiö.

4. Sopimusehdot ja lisäpalvelut 

  • Joissain sopimuksissa voi olla mukana lisäpalveluita (esim. hiilineutraalius, fossiilisuus), jotka nostavat energian hintaa, koska sähkönmyyjä myös hankkii sähkölle lain vaatimat pakolliset alkuperätakuut.
  • Sähkösopimusten hintoja vertaillessa kannattaa aina tarkistaa, miten myyjän sähkö on tuotettu. Onko se fossiilitonta/vihreää sähköä, vai onko sähkö tuotettu fossiilisilla polttoaineilla. Fossiilisilla polttoaineilla tuotettu sähkö on hankintakustannuksiltaan edullisempaa, mutta se on erittäin huonoksi ympäristöllemme, sillä se aiheuttaa ilmastolle haitallisia hiilidioksidipäästöjä.

5. Markkinatilanne ja kilpailu

  • Sähkömarkkinat ovat dynaamiset, eli kilpailutilanne vaikuttaa hintatasoon. Edellä mainittujen tekijöiden lisäksi myös kampanjat ja sesonkikohtaiset tarjoukset voivat aiheuttaa eroja hinnoissa.
Miten korjaan tai päivitän tietojani?

Vattenfallin asiakkaana voit päivittää omia tietojasi Oma energia -palvelusta. Oma energiasta löydät kaikki asiakastietosi ja voit päivittää palvelussa esimerkiksi sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumeron. Pidäthän asiakastiedot ajan tasalla, jotta saamme sinuun tarvittaessa yhteyden. 

Asiakaspalvelumme on myös mielellään apunasi jos sinulla on tarve päivittää omia tietojasi.

Jos olet muuttamassa ja tarvitset uuden sähkösopimuksen, tietosi päivittyvät sopimuksen teon yhteydessä. Jos olet epävarma, voit soittaa asiakaspalveluumme

Mitkä kodin laitteet kuluttavat sähköä eniten?

Kotitalouksissa energiaa kuluu pääasiassa kodin ja lämpimän käyttöveden lämmittämiseen, mutta sähköä kuluu myös kodinkoneisiin ja valaistukseen. Sähkölämmitetyssä talossa yli puolet kodin sähkönkulutuksesta kuluu lämmitykseen.

Lue lisää kodin sähkölaitteiden energiankulutuksesta

Voinko hoitaa asioita jonkun muun tai kuolinpesän puolesta?

Voit. Pyydä valtakirja toiselta osapuolelta, ja asian hoitaminen kanssamme onnistuu vaivattomasti. Jos kyseessä on kuolinpesä, varmistathan, että valtakirjasta löytyy jokaisen osakkaan allekirjoitus.

Lue lisää valtakirjan täyttämisestä ja toimittamisesta Vattenfallille

Jos minulla on aurinko-, tuuli- tai vesisähkösopimus, katkeavatko sähköt, jos aurinko ei paista/ei tuule/ei sada vettä?

Sähkö tulee kellonajasta ja vuodenajasta riippumatta lähimmästä voimalaitoksesta. Käyttämääsi tuuli-, vesi- tai aurinkosähköä ei siis tuoteta samaan aikaan kun käytät sitä. Siksi kotisi sähkövirta ei riipu säästä tai vuodenajasta.

Eri tuotantotavoilla tuotettu sähkö syötetään samaan sähköverkkoon, jossa se sekoittuu tuotantotavasta riippumatta. Tämän vuoksi et saa pistorasiastasi valitsemallasi tuotantotavalla tuotettua sähköä, mutta me hankimme kulutuksesi verran juuri sinun valitsemallasi tuotantomuodolla tuotettua sähköä.

Näistä hankinnoista todisteena käytetään sähkön alkuperätakuita. Jos olet valinnut esimerkiksi Vattenfallin Täysvesi-sopimuksen, vähintäänkin sähkönkulutustasi vastaava määrä tuotetaan uusiutuvalla vesivoimalla.

Lue lisää: Mistä tiedän, että saan tilaamaani sähköä?

Kuinka paljon Vattenfall tuottaa vielä fossiilista sähköä?

Sähkö, jota myymme kuluttaja-asiakkaille ja pienille yritysasiakkaille, on 100 % fossiilivapaata.

Emme tuota Pohjoismaissa fossiilisilla polttoaineilla tuotettua energiaa. Meillä on kuitenkin edelleen muutamia kaasu- ja hiilivoimalaitoksia Keski-Euroopassa, mutta niiden korvaamisesta päästöttömillä tuotantomuodoilla on tehty periaatepäätös. Suomessa operoimme viittä vesivoimalaitosta.

Tältä sivulta näet, miten myymämme sähkön alkuperä jakautuu eri tuotantomuotojen kesken. Tällä hetkellä voi tarkastella vuoden 2020 lukuja. Vuoden 2021 luvut päivittyvät heinäkuussa 2022.

2020 vuonna 73,5 % myymästämme sähköstä oli täysin fossiilivapaata. Tarjoamme edelleen suurille yritysasiakkaille mahdollisuuden hankkia sähköä, jota ei ole tuotettu uusiutuvilla energiamuodoilla. Tilanne on kuitenkin muuttumassa, sillä yritykset ovat yhä kiinnostuneempia oman toimintansa ympäristö- ja ilmastopäästöistä.

Mikä on asiakaspalvelun puhelinnumero?

Voit soittaa meille numeroon 020 722 9000  (mpm/pvm). Palvelemme arkisin klo 8-17.

Mitä teen, kun määräaikainen sähkösopimukseni on päättymässä?

Määräaikaisen sopimuksen hinta ja ehdot ovat voimassa tietyn ajan, esimerkiksi 12 tai 24 kuukautta. Kun määräaikaisuutesi on päättymässä, lähetämme sinulle uuden tarjouksen hyvissä ajoin. Voit olla myös yhteydessä asiakaspalveluumme.

Tarvitsen sähköt viikonlopuksi. Miten toimin?

Soita asiakaspalveluumme 0800 177 733 ma-pe ennen klo 12.00. 

Huomioithan, että klo 12.00 jälkeen sähkön kytkeminen samalle päivälle on epävarmaa. Sähkökytkentä samalle päivälle onnistuu vain arkisin.

Se, kuinka nopeasti saat sähköt, riippuu paikallisesta sähköverkkoyhtiöstäsi, joka varsinaisesti kytkee sähköt päälle. Alueesi sähköverkkoyhtiö saattaa veloittaa pikakytkentämaksun nopeista kytkennöistä, yleensä maksu on 50 € ja 150 € välillä.

Voiko uusi sähkösopimukseni alkaa yli 90 päivän päästä?

Verkkosivuillamme solmittujen sähkösopimuksien kaukaisin mahdollinen aloituspäivä on sähkömarkkinalain mukainen 90 päivää sopimuksen tekopäivästä.

Mikäli haluat tehdä sähkösopimuksen, jonka alkamispäivä on yli 90 päivän päästä, tämä järjestyy asiakaspalvelumme kautta. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme arkisin klo 8-17 numerossa 020 722 9000 (mpm/pvm).