Paikallinen verkkoyhtiö laskuttaa sähkönsiirron oman siirtohinnastonsa mukaisesti. Hintaan ei voi vaikuttaa eikä sähkönsiirron hintaa voi kilpailuttaa.
Useat eri tekijät vaikuttavat sähkön markkinahintaan. Merkittävänä tekijänä on vesitilanne Ruotsin ja Norjan vesivoima-alueilla. Normaalitilanteessa vesivoimalla tuotetaan puolet Pohjoismaiden käyttämästä sähköstä. Tämän lisäksi hintaan vaikuttavat hiilidioksidin päästöoikeuksien hinnat, vallitseva sää (lämpötila, tuulisuus) ja sähkön tuotannossa käytettävien polttoaineiden (öljy ja kivihiili) maailmanmarkkinahinnat. Tuulivoiman saatavuus on olennainen tekijä varttikohtaisten hintojen vaihtelussa. Vattenfall ostaa kaiken myymänsä sähkön sähköpörssistä ja hinnoittelumme perustuu sähkön markkinahintaan.
Määräaikaisten sähkösopimusten hinnat voivat poiketa toisistaan useista syistä, vaikka sopimuksen pituus ja tuote (esim. yleissähkö, pörssisähkö, vihreä sähkö, fossiiliton sähkö) olisivat samat.
Tässä tärkeimmät syyt:
1. Sähköyhtiöiden hinnoittelustrategiat
2. Hankinta-ajankohta ja suojausstrategiat
3. Kilpailijoiden hinnat
4. Sopimusehdot ja lisäpalvelut
5. Markkinatilanne ja kilpailu
Vattenfallin asiakkaana voit päivittää omia tietojasi Oma energia -palvelusta. Oma energiasta löydät kaikki asiakastietosi ja voit päivittää palvelussa esimerkiksi sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumeron. Pidäthän asiakastiedot ajan tasalla, jotta saamme sinuun tarvittaessa yhteyden.
Asiakaspalvelumme on myös mielellään apunasi jos sinulla on tarve päivittää omia tietojasi.
Jos olet muuttamassa ja tarvitset uuden sähkösopimuksen, tietosi päivittyvät sopimuksen teon yhteydessä. Jos olet epävarma, voit soittaa asiakaspalveluumme.
Kotitalouksissa energiaa kuluu pääasiassa kodin ja lämpimän käyttöveden lämmittämiseen, mutta sähköä kuluu myös kodinkoneisiin ja valaistukseen. Sähkölämmitetyssä talossa yli puolet kodin sähkönkulutuksesta kuluu lämmitykseen.
Voit. Pyydä valtakirja toiselta osapuolelta, ja asian hoitaminen kanssamme onnistuu vaivattomasti. Jos kyseessä on kuolinpesä, varmistathan, että valtakirjasta löytyy jokaisen osakkaan allekirjoitus.
Lue lisää valtakirjan täyttämisestä ja toimittamisesta Vattenfallille
Sähkö tulee kellonajasta ja vuodenajasta riippumatta lähimmästä voimalaitoksesta. Käyttämääsi tuuli-, vesi- tai aurinkosähköä ei siis tuoteta samaan aikaan kun käytät sitä. Siksi kotisi sähkövirta ei riipu säästä tai vuodenajasta.
Eri tuotantotavoilla tuotettu sähkö syötetään samaan sähköverkkoon, jossa se sekoittuu tuotantotavasta riippumatta. Tämän vuoksi et saa pistorasiastasi valitsemallasi tuotantotavalla tuotettua sähköä, mutta me hankimme kulutuksesi verran juuri sinun valitsemallasi tuotantomuodolla tuotettua sähköä.
Näistä hankinnoista todisteena käytetään sähkön alkuperätakuita. Jos olet valinnut esimerkiksi Vattenfallin Täysvesi-sopimuksen, vähintäänkin sähkönkulutustasi vastaava määrä tuotetaan uusiutuvalla vesivoimalla.
Lue lisää: Mistä tiedän, että saan tilaamaani sähköä?
Sähkö, jota myymme kuluttaja-asiakkaille ja pienille yritysasiakkaille, on 100 % fossiilivapaata.
Emme tuota Pohjoismaissa fossiilisilla polttoaineilla tuotettua energiaa. Meillä on kuitenkin edelleen muutamia kaasu- ja hiilivoimalaitoksia Keski-Euroopassa, mutta niiden korvaamisesta päästöttömillä tuotantomuodoilla on tehty periaatepäätös. Suomessa operoimme viittä vesivoimalaitosta.
Tältä sivulta näet, miten myymämme sähkön alkuperä jakautuu eri tuotantomuotojen kesken. Tällä hetkellä voi tarkastella vuoden 2020 lukuja. Vuoden 2021 luvut päivittyvät heinäkuussa 2022.
2020 vuonna 73,5 % myymästämme sähköstä oli täysin fossiilivapaata. Tarjoamme edelleen suurille yritysasiakkaille mahdollisuuden hankkia sähköä, jota ei ole tuotettu uusiutuvilla energiamuodoilla. Tilanne on kuitenkin muuttumassa, sillä yritykset ovat yhä kiinnostuneempia oman toimintansa ympäristö- ja ilmastopäästöistä.
Voit soittaa meille numeroon 020 722 9000 (mpm/pvm). Palvelemme arkisin klo 8-17.
Määräaikaisen sopimuksen hinta ja ehdot ovat voimassa tietyn ajan, esimerkiksi 12 tai 24 kuukautta. Kun määräaikaisuutesi on päättymässä, lähetämme sinulle uuden tarjouksen hyvissä ajoin. Voit olla myös yhteydessä asiakaspalveluumme.
Soita asiakaspalveluumme 0800 177 733 ma-pe ennen klo 12.00.
Huomioithan, että klo 12.00 jälkeen sähkön kytkeminen samalle päivälle on epävarmaa. Sähkökytkentä samalle päivälle onnistuu vain arkisin.
Se, kuinka nopeasti saat sähköt, riippuu paikallisesta sähköverkkoyhtiöstäsi, joka varsinaisesti kytkee sähköt päälle. Alueesi sähköverkkoyhtiö saattaa veloittaa pikakytkentämaksun nopeista kytkennöistä, yleensä maksu on 50 € ja 150 € välillä.
Verkkosivuillamme solmittujen sähkösopimuksien kaukaisin mahdollinen aloituspäivä on sähkömarkkinalain mukainen 90 päivää sopimuksen tekopäivästä.
Mikäli haluat tehdä sähkösopimuksen, jonka alkamispäivä on yli 90 päivän päästä, tämä järjestyy asiakaspalvelumme kautta. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme arkisin klo 8-17 numerossa 020 722 9000 (mpm/pvm).