• Oletko muuttamassa?

    Oletko muuttamassa?

    Lisätietoa sähkösopimuksista

    Lisätietoa sähkösopimuksista

    Laskutus ja maksaminen

    Laskutus ja maksaminen

    Tämän hetken sähkökatkot

    Tämän hetken sähkökatkot

    Oma energia -palvelu

    Oma energia -palvelu

    Ota yhteyttä asiakaspalveluun

    Ota yhteyttä asiakaspalveluun

  • Sinulle sopiva sähkösopimus

    Kun on aika tehdä uusi sähkösopimus

    Tee uusi sähkösopimus helposti ja nopeasti netissä sopimussovelluksessamme. Löydät sivuiltamme hyvin tietoa erilaisista sähkösopimuksistamme, jotta löydät juuri sinulle sopivan sähkösopimuksen. Sopimussovelluksessa pääset tutustumaan myös arvioituihin kuluihin ja näet mikä sopimus sopii parhaiten tarpeisiisi. Voit valita myös määräaikaisen ja kestosopimuksen välillä ja sinulle mieluisimman energialähteen.

    Mikäli sopimuksen tekemisen yhteydessä annat meille valtuuden myyjänvaihtoon, hoidamme tämänkin puolestasi sinun vaihtaessa sopimusta. Näin ollen sinulla on yksi huoli vähemmän sähkösopimusta tehdessäsi!

    Sähkösopimussovellus

    Lue lisää sähkösopimuksistamme

     

    Hyvä tietää sähkösopimuksesta

    Jotta sähkö toimii kuten pitäisikin tarvitset kaksi erilaista sopimusta.

    Sähköverkkosopimus

    Sähköverkkosopimuksen solmit paikallisen verkkoyhtiösi kanssa. Sähköverkkoyhtiösi on vastuussa sähkön jakeluverkosta ja välittää sähkön asuinalueellesi. 

    Sähkösopimus

    Sähkösopimusta tarvitset voidaksesi aloittaa sähkön käytön kotona - kaikkea lampuista hellaan. 

     

    Usein kysyttyjä kysymyksiä

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

  • Muutto

    Oletko muuttamassa?

    Oletko muuttamassa?

    Tee sähkösopimuksen muuttoilmoitus kätevästi verkossa. Teet vain muuttosopimuksen uuteen osoitteeseesi, me hoidamme loput.

    Tee muuttoilmoitus
  • UUSI SÄHKÖSOPIMUKSESI

    Onko tullut aika uusia sähkösopimuksesi? Sopimuksen uusiminen onnistuu vaivattomasti esimerkiksi alla olevan linkin kautta. Voit valita sopimuksen, joka sopii sinun tarpeiseesi parhaiten!

    Uusi sähkösopimuksesi

  • Laskutus ja maksaminen

    Laskutus ja maksaminen

    Tutki laskujasi

    Oma Energia -palveluun kirjautumalla voit tutustua laskuihisi ja tarkastella tarkemmin esimerkiksi omaa kulutustasi.

    Kirjaudu Oma energia -palveluun

  • Tämän hetkiset sähkökatkot

    Onko kotonasi sähkökatko? Ota tässä tapauksessa yhteyttä sähkön jakeluverkkosi haltijaan. Tämän hetkiset sähkökatkot päivittyvät Energiateollisuus Ry:n verkkosivuille.

    Sähkökatkot Suomessa

  • Tämän hetkiset sähkökatkot

    Sähkökatkot

    Jos käyttöpaikallasi on sähkökatko, jakeluverkonhaltijoiden vikapalvelut palvelevat sinua. Löydät oman jakeluverkonhaltijasi tiedot sähkölaskultasi tai sopimusvahvistuksesta.

    Energiateollisuus ry:n sähkökatkokartasta löydät ajantasaiset sähkönjakelun keskeytystiedot.

    Sähkökatkokartta


    Vikapalvelunumerosta tietoa kellon ympäri

    Jakeluverkonhaltijoilla on ympäri vuorokauden päivystävät vikailmoitusnumerot, joihin voi soittaa sähkön ollessa katki häiriötilanteen vuoksi. Pääset helposti käsiksi oman jakeluverkonhaltijasi päivystysnumeroon yrityksen omien verkkosivujen kautta. Verkkosivut löytyvät myös Energiateollisuus ry:n karttapalvelun kautta.

    Millainen on sähkökatkoihin liittyvä korvauskäytäntö?

    Paikallinen verkkoyhtiö huolehtii sähkön siirrosta ja muista sähköverkkopalveluista omalla verkkoalueellaan.  Näihin asioihin kuuluvat myös lakisääteiset sähkökatkojen vakiokorvaukset. Otathan siis yhteyttä omaan verkkoyhtiöösi vakiokorvausasioissa.

    Energiavirasto

    Usein kysyttyä sähkökatkoista

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

  • Oma Energia-palvelu

    Oma energia -palvelu

    Rekisteröitymällä Oma energia -palveluumme voit hoitaa sähköasioitasi silloin kuin sinulle parhaiten sopii - kätevää! Voit esimerkiksi seurata sähkönkulutustasi ja uusia sähkösopimuksesi - ja totta kai paljon muuta.

    Kirjaudu Oma energia -palveluun

  • Oma energiankulutukseni

    Raportointipalvelut Oma energia -palvelussa

    Palvelussa voi tarkkailla helposti, miten paljon sähkönkulutus vaihtelee eri vuorokauden- tai vuodenaikoina. Se lisää tehokkuutta energiankäyttöön ja selvittää toiminnassa tapahtuvien muutosten tai investointien vaikutukset sähkönkulutukseen.

    Ota palvelu käyttöösi maksutta

    Raportointipalvelut saat käyttöösi kirjautumalla Oma energia -palveluun. Mikäli et ole kirjautunut Oma energia -palveluun aiemmin, täytyy sinun rekisteröityä ensimmäisellä sisäänkirjautumiskerralla. Rekisteröitymiseen tarvitset Vattenfallin asiakas- ja käyttöpaikkanumeron, voimassa olevan sähköpostiosoitteesi sekä pankkitunnukset. Asiakas- ja käyttöpaikkanumeron löydät esimerkiksi Vattenfallin laskustasi.

    Oma energia -palveluun

    Jos sinulla on jo käyttäjätunnus, voit siirtyä suoraan Oma energiaan. Kirjaudut sisään asiakasnumerollasi ja aiemmin valitsemallasi salasanalla. 

    Miksi en näe kulutuksiani?

    Kulutustiedot Oma kulutukseni -sivulle tulevat suoraan omalta verkkoyhtiöltäsi. Tiedot tulevat Oma energiaan muutaman päivän viiveellä. Tiedoissa voi olla virheitä, ja kulutukset voivat myös puuttua joiltakin päiviltä tai ajanjaksoilta kokonaan.

    Usein kysyttyjä kysymyksiä

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

  • Sähkökatkon aikana

    Toiminta sähkökatkon aikana

    Tarkista ensin sulakkeet. Jos ne ovat ehjät, soita paikallisen jakeluverkonhaltijan vikapalvelunumeroon. Jos sähköt katkeavat laajemmalta alueelta, on häiriö jo yleensä tiedossa ja korjaustoimenpiteet aloitettu. Tällöin usein nauhoitettu häiriötiedote vikapalvelunumerossa kertoo tiedossa olevan sähkökatkotilanteen alueellasi.

    Energiateollisuus ry:n sähkökatkokartasta  löydät ajantasaiset sähkönjakelun keskeytystiedot.

    Sähkökatkokartta

     

    Mikäli sähköjen palauduttua sähköt käyttäytyvät oudosti, esimerkiksi valot palavat normaalia kirkkaammin tai himmeämmin, saattaa syynä olla sähköverkon nollajohtimen katkeaminen. Tästä voi seurata laitevaurioita, tulipalo ja pahimmillaan sähköiskun vaara. Näissä tilanteissa katkaise sähkö pääkytkimestä ja soita paikallisen jakeluverkonhaltijan vikapäivystykseen.

    Suurhäiriössä saat tilannetietoa Yle Radio Suomen alueradioiden kautta. Oman alueesi radio tiedottaa nopeasti tilanteesta ja kertoo mitkä alueet ovat ilman sähköä ja koska tilanteen arvioidaan korjautuvan.

    Näin varaudut sähkökatkoon

    • Kova tuuli, ukkonen, myrsky tai talven lumituiskut voivat aiheuttaa sähkönjakelukeskeytyksen. Toisinaan myös metsä- ja maakaivuutyöt tai pieneläimet aiheuttavat sähköhäiriöitä.
    • Tietokoneelle ja muille tärkeille sähkölaitteille kannattaa hankkia UPS-suojaus, joka suodattaa jännitteen vaihtelut sekä turvaa tietojen tallentamisen ja laitteen turvallisen alasajon sähkökatkoksen aikana.
    • Jos katkeamaton sähkönjakelu on välttämättömyys, kannattaa hankkia oma varasähköjärjestelmä, esimerkiksi maatiloille polttomoottori- tai traktorikäyttöinen aggregaatti.

    Usein kysyttyä sähkökatkoista

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

  • Lisätietoa sähkösopimuksestasi

    Sähkösopimuksesi

    Tiesithän, että löydät Oma energia - palvelun sivuilta kaiken tarvittavan tiedon sopimukseesi liittyen?

    Oma energian sivuilta löydät esimerkiksi seuraavat tiedot:

    • Sopimustyyppi
    • Sopimuksen kesto
    • Sopimusnumero
    • Sähkön hinta

    Mikäli sinulla on useampi sopimus kanssamme, löydät kaikki sopimukset Oma energia -palvelusta.

    Kirjaudu Oma energia -palveluun

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

  • Kirjaudu Oma energia -palveluun

    Oma energia -palvelu on käytössäsi heti palveluun rekisteröitymisen jälkeen. Rekisteröitymiseen tarvitset Vattenfallin asiakas- ja käyttöpaikkanumeron, voimassa olevan sähköpostiosoitteesi sekä pankkitunnukset. Asiakas- ja käyttöpaikkanumeron löydät esimerkiksi Vattenfallin laskustasi. Rekisteröitymisesti jälkeen valitset itsellesi salasanan, ja jatkossa kirjautuaksesi tarvitset asiakasnumerosi ja valitsemasi salasanan.

    Oma energia -palvelu


    Unohditko salasanasi?

    Jos unohdit Oma energia -palvelun salasanasi, klikkaa Salasana unohtunut? -linkkiä palvelun etusivulla. Kirjoita sähköpostikenttään se sähköpostiosoite, jota käytit rekisteröityessäsi palveluun. Salasanan palautuslinkki lähetetään tähän sähköpostiosoitteeseen. Linkin avulla pääset asettamaan itsellesi uuden salasanan.

    Ongelmia tai kysyttävää?

    Jos olet unohtanut rekisteröitymisen yhteydessä käyttämäsi sähköpostiosoitteen tai rekisteröitymisessä tai kirjautumisessa on ongelmia, otathan yhteyttä meihin.

    Usein kysyttyjä kysymyksiä

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

  • Lisätietoa Oma energia -palvelusta

    Mitä sinä voit tehdä Oma energia -palvelun kautta

    Rekisteröitymällä Oma energia -palveluumme voit hoitaa sähköasioitasi silloin kuin sinulle parhaiten sopii. Voit esimerkiksi:

    • katsella laskujasi
    • tehdä muuttoilmoituksen
    • katsella sopimuksiasi
    • seurata sähkönkulutusta päivä- ja tuntitasolla
    • päivittää yhteystietojasi kuten puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen
    • uusia sähkösopimuksesi

    Kirjauduttuasi sisälle näet työpöydän, johon on koottu tärkeimmät Oma energian toiminnot. Valikosta löytyy lisää toimintoja.

    Voit vaihtaa Oma energian kieltä sivun ylälaidan lippukuvakkeista. Suomen lisäksi valittavissa on ruotsi ja englanti. Lippukuvakkeiden vieressä on uloskirjautumispainike.

    Mitä Oma energiassa voi tehdä?

    Oma kulutukseni -sivulla voit esimerkiksi tarkastella miten paljon sähköä olet kuluttanut sekä vertailla sähkönkulutusta eri vuosina. Näet oman kulutuksesi jopa tuntitasolla. Tuntisähkö-asiakkaamme näkevät lisäksi spot-hinnat sähköpörssi Nord Poolista.

    Omat laskuni -sivulla näet sekä maksetut että maksamattomat laskusi. Voit myös avata laskut pdf-muodossa.

    Omat yhteystietoni -sivulla voit muuttaa asiakastietoihisi tallennettua osoitetta, puhelinnumeroa ja sähköpostiosoitetta sekä vaihtaa Oma energia -palvelun salasanan.

    Omat laskutustietoni -sivulla voit ilmoittaa meille haluamasi laskutustavan (paperilasku tai sähköposti), laskutusosoitteen (posti- tai sähköpostiosoite) sekä tilinumeron mahdollisia hyvityksiä varten.

    Omat sopimukseni -sivulla näet voimassa olevat ja tulevat sähkösopimuksesi sekä mahdollisen Vaihto-oikeuden.

    Tee sopimus -sivulla voit tehdä uuden sähkösopimuksen. Jos olet muuttamassa, tee ensin uusi sopimus, jonka jälkeen pääset päättämään nykyisen sopimuksesi.

    Uutiset-sivulla näet ajankohtaiset Oma energiaa koskevat uutiset. Muista myös kurkata eri sivujen Uutiset-osiota, josta löydät tuoreimmat kyseistä sivua tai palvelua koskevat tiedotteet.

    Ota yhteyttä -sivulla voit lähettää meille kysymyksiä tai palautetta.

    Jos sinulla on kysyttävää Oma energiasta, otathan yhteyttä meihin.

    Kirjaudu Oma energiaan

    Oma energia -palvelussa käytettyjä termejä

    Usein kysyttyjä kysymyksiä

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

  • Omakotitaloon muuttajan muistilista

    Sähkösopimuksen lisäksi muuton yhteydessä on paljon muuta muistettavaa. Olemme keränneet alle listan muuton yhteydessä muistettavista asioista, niin ainakaan tärkeimmät asiat eivät unohdu kiireessä.

    Hanki uusia huonekaluja tarvittaessa

    Kuukausi ennen muuttoa

    • Tee muuttoilmoitus Maistraatille. Ilmoituksen voi tehdä aikaisintaan kuukautta ennen muuttoa, mutta viimeistään viikko muuton jälkeen. Kun ilmoitus on rekisteröitynyt, siitä siirtyy tieto automaattisesti viranomaisille.
    • Voit tarkistaa mille organisaatioille osoitteesi päivittyy automaattisesti Postin kautta tai Väestörekisterin kautta.
    • Tee uusi sähkösopimus kanssamme verkossa tai soittamalla maksuttomaan muuttopuhelimeemme 0800 177 733. Me huolehdimme nykyisen sopimuksesi päättymisen ja varmistamme sähkön siirron uuteen kotiisi.
    • Kun muutat pois omakotitalosta, irtisano nykyinen öljy- tai kaukolämpötoimitussopimus.
    • Muuttaessasi omakotitaloon, tee hyvissä ajoin uusi kirjallinen öljy- tai kaukolämpötoimitussopimus.
    • Mieti tässä vaiheessa myös tarvitseeko uusia kodinkoneita tai huonekaluja hankkia. Välillä toimitusajat voivat olla useita viikkoja. Jos hankit uusia kodinkoneita, muista kiinnittää huomiota niiden energialuokkiin ja -kulutuksiin.
    • Hankkiudu eroon turhista tavaroista. Loistava tapa myydä tavaroitaan on liittyä Facebookissa oman alueen "Ostetaan/annetaan/myydään/vaihdetaan" -ryhmiin, jotka ovat tänä päivänä todella suosittuja. Siellä monesti tavarat viedään käsistä ja voit sopia nopeita noutoja ostajien kanssa. Muista myös Kierrätyskeskus, kirppikset ja hyväntekeväisyyteen lahjoitukset.
    Aloita tavaroiden pakkaaminen

    Kaksi viikkoa ennen muuttoa

    • Kun muutat pois omakotitalosta, ilmoita siitä vesilaitokselle.
    • Tee jätesopimus. Jos tämä ei ole entuudestaan tuttu asia, useimmat sivustot tarjoavat avuksesi laskurin, jonka avulla voit helposti arvioida kuinka ison jäteastian sekä tyhjennys-syklin tarvitset. Voit samalla vertailla hintoja onko tyhjennys kerran viikossa tai vaikka joka toinen viikko.
    • Tilaa internet-yhteyden siirto tai hanki uusi ja varmista sen kytkentä vähintään pari viikkoa ennen muuttoa. Kannattaa myös selvittää etukäteen, millaisia yhteyksiä eri palveluntarjoajilla on tarjota uudelle asuinalueellesi. Yhteyksien nopeuksissa voi olla isoja eroja eri palveluntarjoajien välillä.
    • Päivitä tai kilpailuta kotivakuutuksesi uuden asunnon osalta. Tarkista, että vakuutus on voimassa myös muuton aikana.
    • Ilmoita uusi osoitteesi myös työnantajalle ja kouluun. Muista myös mahdolliset lehtitilaukset, jotta ne saapuvat heti muuton jälkeen uuteen osoitteeseen.
    • Jos lapsia muuttaa mukanasi, irtisano nykyiset koulu- ja päiväkotipaikat. Muista huolehtia myös uudet paikat uudelta asuinalueelta.
    • Aloita pakkaus hyvissä ajoin. Hanki myös kunnolliset pakkausmateriaalit ja suojaa tavarasi kunnolla. Löydät kuplamuovit ja pahvit useimmista rautakaupoista. Aloita myös sanomalehtien keräys ajoissa.
    Suorita vanhan asunnon siivous

    Muuttoviikolla

    • Siivoa vanhan kotisi kaikki tilat ja jätä avaimet asuntoon ellei muutoin ole sovittu uuden asukkaan kanssa. Muista jättää myös kodinkoneiden takuutodistukset ja käyttöohjeet esille.
    • Muista kirjata ylös vesimittarin lukema ilmoitusta varten, jotta veden laskutus menee osaltasi oikein.
    • Siivoa myös uusi koti, osta tuoreita kukkia ja muuton ajaksi helppoa syötävää ja juotavaa. Sijoita johonkin tiettyyn paikkaan kertakäyttöastioita, siivoustarvikkeita ja parin päivän tärkeimmät tavarat, kuten esimerkiksi peseytymistarvikkeet, hammasharja, vaihtovaatteet ym. itsellesi tarpeellista.
    Tutustu ja moikkaa naapuruston väkeä muuton jälkeen ja tutustu uuteen ympäristöösi

    Muuton jälkeen

    • Muuttoilmoitus on voimassa kuukauden ajan. Jos et ole tehnyt sitä vielä ennen omakotitaloon muuttoa, se pitää tehdä viimeistään viikko muuton jälkeen. Posti siirtää automaattisesti postisi vanhasta osoitteestasi uuteen kuukauden verran. Jos haluat jatkaa edelleenlähettämisaikaa, se on maksullista ja voit tehdä siitä suoraan sopimuksen Postin kanssa.
    • Muista myös tarvittaessa hoitaa järjestelyt äitiys- ja lastenneuvolaan.
    • Mieti myös onko tarvetta vaihtaa asunnon lukot varmuuden vuoksi uusiin.
    • Käy tervehtimässä uusia naapureitasi.

    Kolme tapaa tehdä uusi sähkösopimus

    Valitse sinulle sopivin vaihtoehto, me hoidamme loput.

    Tee verkossa

    Tee sähkösopimus uuteen kotiisi ja irtisano vanha sopimuksesi helposti verkossa. Saat sopimuksen voimaan viiden päivän sisällä.

    Tee sopimus verkossa

    Soittamalla

    Tee sähkösopimus soittamalle meille. Palvelemme numerossa 0800 177 733 arkisin klo 9-17, puhelu on maksuton.

    Soita 0800 177 733

    Oma energiassa

    Jos olet jo Vattenfallin asiakas, voit hoitaa sopimusasioitasi kätevästi Oma Energia -palvelussamme.

    Tee sopimus Oma Energia -palvelussa

  • Ensiasuntoon muuttavan muistilista

    Sähkösopimuksen lisäksi muuton yhteydessä on paljon muuta muistettavaa. Olemme keränneet alle listan muuton yhteydessä muistettavista asioista, niin ainakaan tärkeimmät asiat eivät unohdu kiireessä.

    Vie kierrätykseen kaikki turha elektroniikkaromu ja tavarat joita et enää tarvitse

    Kuukausi ennen muuttoa

    • Tee muuttoilmoitus Maistraatille. Ilmoituksen voi tehdä aikaisintaan kuukautta ennen muuttoa, mutta viimeistään viikko muuton jälkeen. Kun ilmoitus on rekisteröitynyt, siitä siirtyy tieto automaattisesti viranomaisille.
    • Voit tarkistaa mille organisaatioille osoitteesi päivittyy automaattisesti Postin kautta tai Väestörekisterin kautta.
    • Tee uusi sähkösopimus kanssamme verkossa tai soittamalla maksuttomaan muuttopuhelimeemme 0800 177 733. Me varmistamme sähkön siirron uuteen kotiisi.
    • Kun teet uutta sähkösopimusta, sinun tulee tietää vain uuden asuntosi tarkka osoite ja sähköverkkoyhtiö pääsee etänä kiinni sähkömittariin.
    • Hankkiudu eroon turhista tavaroista. Loistava tapa myydä tavaroitaan on liittyä Facebookissa oman alueen "Ostetaan/annetaan/myydään/vaihdetaan" -ryhmiin, jotka ovat tänä päivänä todella suosittuja. Siellä monesti tavarat viedään käsistä ja voit sopia nopeita noutoja ostajien kanssa. Muista myös Kierrätyskeskus, kirppikset ja hyväntekeväisyyteen lahjoitukset.
    • Hanki kunnolliset pakkausmateriaalit ja suojaa tavarasi kunnolla. Löydät kuplamuovit ja pahvit useimmista rautakaupoista. Yritä myös kerätä sanomalehtiä.
    Tarkista mitä asunnon vuokraan sisältyy

    Kaksi viikkoa ennen muuttoa

    • Jos ensimmäinen oma kotisi on vuokra-asunto, tarkista vuokranantajalta sisältyykö vuokraan vesimaksu ja internet-yhteys.
    • Jos internet-yhteys ei sisälly, tarkista kuuluuko taloyhtiösi antenni- vai kaapeliverkkoon. Hanki internet-yhteys ja varmista sen kytkentä vähintään pari viikkoa ennen muuttoa.
    • Rekisteröi itsesi taloyhtiöön isännöitsijän tai kiinteistöhuoltoyhtiön kautta. Voit samalla kysyä mm. yleisen pyykkituvan käyttömahdollisuuksista ja arvioida tarvitseeko sinun hankkia omaa pyykinpesukonetta asuntoosi.
    • Jos muutat vuokralle, monet vuokranantajat vaativat nähtäväkseen, että vuokralaisella on voimassa oleva kotivakuutus. Kilpailuta kotivakuutus uuden asunnon osalta. Tarkista, että vakuutus on voimassa myös muuton aikana. Voit pyytää vakuutusyhtiöltä todistuksen vakuutuksestasi, jonka kopion voit tarvittaessa toimittaa vuokranantajalle.
    • Pyydä kavereita tai perheenjäseniä muuttoavuksi tai voit pyytää edullisen muuttotarjouksen esimerkiksi Opiskelijamuutoilta.
    • Toimita tarvittavat lomakkeet Kelaan, jos saat esimerkiksi asumistukea opiskelujen ohella. Siihen tarvitset kopion vuokrasopimuksestasi.
    Aloita asunnon siivous viikkoa ennen muuttoa

    Muuttoviikolla

    • Sovi mistä voit noutaa avaimet ensimmäiseen omaan kotiisi.
    • Jos muutat vuokralle on yleistä, että vuokralainen joutuu tallettamaan takuuvuokrasumman, joka vastaa yleensä parin kuukauden vuokran määrää. Vuokralaisen kannattaa tallettaa rahat vuokravakuustilille, josta voidaan tarvittaessa vähentää asunnon vahinkojen korvaamista vastaava summa, kun vuokrasuhde päättyy. Ota yhteyttä pankkiisi asian järjestämiseksi.
    • Jos muutat vuokralle: Tee uuteen asuntoon muuttotarkastus omistajan kanssa. Kirjaa ylös ja ota valokuvat epäkohdista, jottei sinulta vähennetä takuuvuokrasta mahdollisia ongelmakohtia. Muista tarkistaa myös kellari- ja varastotilat. Sovi myös takuuvuokran takaisinmaksusta vuokrasopimuksessa.
    • Hanki oleellisimmat tavarat uuteen kotiin: työkalupakki, perusastiasto ja keittiötarvikkeita, pyyhkeitä ja lakanoita, siivoustarvikkeita, energiatehokkaita led-lamppuja, ensiapulaukku, tarvittavat huonekalut
    • Siivoa uusi koti, jotta muuton jälkeen voit alkaa järjestelemään tavaroita paikoilleen.
    • Hanki muuttopäivänä pizzaa ja limua, jotta energiataso pysyy ylhäällä päivän ajan.
    • Varmista, että asunnossa on toimiva palovaroitin. Jos sellaista ei ole, hanki uusi. Yleisesti ottaen asunnon asukkaalla on vastuu hankkia tarvittava määrä palovaroittimia sekä huoltaa niitä. Lue lisää täältä.

    Muuton jälkeen

    • Muuttoilmoitus on voimassa kuukauden ajan. Jos et ole tehnyt sitä vielä ennen muuttoa, se pitää tehdä viimeistään viikko muuton jälkeen. Posti siirtää automaattisesti postisi vanhasta osoitteestasi uuteen kuukauden verran. Jos haluat jatkaa edelleenlähettämisaikaa, se on maksullista ja voit tehdä siitä suoraan sopimuksen Postin kanssa.
    • Toimita vara-avain luotetulle tutulle, joka asuu mahdollisimman lähellä sinua. Kiinteistöhuollon oven avaaminen pyhinä voi maksaa lähemmäs sata euroa, talonyhtiöstä riippuen.
    • Tässä vaiheessa elämää on myös hyvä alkaa miettiä tulevaisuutta ja mahdollisen omistusasunnon hankkimista. Lue lisää ASP-säästämisestä.
    • Nauti ensimmäisestä omasta kodistasi ja opettele uusia rutiineja kodin huoltamiseen. Martat tarjoavat oivia vinkkejä tähän.
    • Tutustu ja seikkaile uudessa ympäristössä.

    Kolme tapaa tehdä uusi sähkösopimus

    Valitse sinulle sopivin vaihtoehto, me hoidamme loput.

    Tee verkossa

    Tee sähkösopimus uuteen kotiisi ja irtisano vanha sopimuksesi helposti verkossa. Saat sopimuksen voimaan viiden päivän sisällä.

    Tee sopimus verkossa

    Soittamalla

    Tee sähkösopimus soittamalle meille. Palvelemme numerossa 0800 177 733 arkisin klo 9-17, puhelu on maksuton.

    Soita 0800 177 733

    Oma energiassa

    Jos olet jo Vattenfallin asiakas, voit hoitaa sopimusasioitasi kätevästi Oma Energia -palvelussamme.

    Tee sopimus Oma Energia -palvelussa

  • Ota yhteyttä

    On olemassa useampi tapa olla yhteyksissä meihin. Valitse sinulle sopivin yhteydenottotapa alta. 

    Soita meille

    020 722 9000 (mpm/pvm)

    Olet tervetullut soittamaan meille. Olemme avoinna arkisin kello 9-17.

    Oletko muuttamassa?

    Soita numeroon 0800 177 733 (maksuton)

    Muuttopuhelimemme päivystää arkisin klo 9-18.

    Yhteydenottolomake

    Lähetä kysymyksesi yhteydenottolomakkeen kautta. Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

    Jätä yhteydenottosi

  • Uusi sähkösopimuksesi

    Sähkösopimuksen uusiminen

    Sähkösopimuksen uusiminen kannattaa. Määräaikaisen sopimuksen hinta on kiinteä sopimuskauden ajan. Tiedät etukäteen, kuinka paljon sähköstä maksat. Voit halutessasi ostaa sopimukseesi myös Vaihto-oikeuden.

    Hyvissä ajoin ennen määräaikainen sähkösopimuksesi päättymistä lähetämme sinulle jatkotarjouksen kotiin. Tarjouksessa kerromme sopimushinnat sekä suosituksemme uuden sopimuskauden pituudeksi. Sopimuksen uusiminen onnistuu vaivattomasti netissä, tekstiviestillä tai palauttamalla kirjeessä oleva lomake meille. Sopimuksen uusimiseen tarvittavat tiedot löydät kirjeestä.

    Uusi sopimuksesi

    Usein kysyttyjä kysymyksiä

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

  • Maksumuistutus

    Maksuhuomautus

    Jos alkuperäinen sähkölaskusi on päässyt erääntymään, Intrum Justitia postittaa maksuhuomautuksen Vattenfallin puolesta. Maksuhuomautus ei aiheuta häiriömerkintöjä luottotietoihisi. Kun alkuperäinen lasku on erääntynyt, eikä Intrum Justitia ole vielä toimittanut maksuhuomautusta laskusta, laskun voi maksaa sen alkuperäisillä maksutiedoilla.

     Jos lasku maksetaan eräpäivän jälkeen, seuraavalla laskulla laskutetaan korkolain mukainen viivästyskorko. Maksuhuomautuksen jälkeen maksumenettelyistä pystyy sopimaan ainoastaan Intrum Justitian kanssa. Yhteystiedot Intrum Justitialle löytyvät maksuhuomautuksesta.

    Oma energia -sivuilta näet, mikäli laskusi on maksettu tai onko sinulla maksamattomia laskuja. 

    Kirjaudu Oma energiaan


    Oletko maksanut laskun, mutta silti saanut muistutuksen?

    Tarkistathan, että olet käyttänyt oikeaa viitenumeroa ja maksanut oikean summan. Nämä tiedot löydät laskustasi. 

     

    Usein kysyttyjä kysymyksiä

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

  • Maksuaika

    Maksuaika

    Mikäli jostain syystä sinulla on vaikeuksia maksaa joku tietty lasku eräpäivään mennessä, on sinun mahdollista hakea maksuaikaa tälle laskulle. Tämä tarkoittaa sitä, että laskun eräpäivä siirretään eteenpäin korkeintaan 14 päivää.

    On tärkeä muistaa, että haet maksu aikaa ennen alkuperäistä eräpäivää. Maksuaikaa hakeaksi olethan yhteyksissä asiakaspalveluumme, ja autamme sinua. 

    Näitä vaaditaan, jotta voimme myöntää maksuaikaa laskullesi:

    • Lasku, jolle haet maksuaikaa ei saa olla erääntynyt
    • Sinulla ei ole muita meille erääntyneitä laskuja
    • Sinun edellinen laskusi on maksettu ajallaan
    • Viimeisen 12 kuukauden aikana sinulla on korkeintaan yksi lasku, jonka maksuaikaa on siirretty

    Laskutusvälin muuttaminen

    Laskutus tapahtuu 6 tai 12 kertaa vuodessa. Laskutusväliä voit muuttaa ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

    Usein kysyttyjä kysymyksiä

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

  • Oletko muuttamassa?

    Muuttoilmoitus

    Muuton lähestyessä on paljon muistettavaa ja välillä voi uuden sähkösopimuksen tekeminen jäädä viime tinkaan. Älä huoli, me teemme muuttajan-palveluillamme asioimisen kanssamme mahdollisimman nopeaksi ja helpoksi. Hoidamme kaikki sähköasiasi, kun muutat. Uuden sähkön myyntisopimuksen lisäksi huolehdimme siitä, että sähkön siirrosta vastaava paikallinen verkkoyhtiö tekee uuteen kotiisi verkkopalvelusopimuksen. Jos haluat, irtisanomme myös nykyiset sopimuksesi. Saat meiltä sähkösopimuksen minne Suomessa muutatkin (lukuun ottamatta Ahvenanmaata).

    Tee muuttoilmoitus viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttopäivää. Asiakkaanamme voit helpottaa muuttokiireitäsi hoitamalla sopimusasiat kerralla kuntoon internetissä Oma energia -palvelujen kautta tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Muistathan ilmoittaa muuton myös meille, pelkkä yleinen osoitteenmuutos Maistraatille tai Postille ei riitä. Tämä johtuu siitä, että sähkösopimus on aina paikkakohtainen, ei asiakaskohtainen. 

    Kirjaudu Oma energiaan

     

    Saat lisätietoa siitä, kuka omistaa sähköverkkosi esimerkiksi Energiaviraston sivuilta. 

    Energiavirasto

     

    Muutto muutaman päivän sisällä?

    Soita maksuttomaan palvelunumeroomme 0800 177 733. Saat sähkösopimuksen lyhyelläkin varoitusajalla. Asiakaspalvelumme auttaa arkisin klo 9-17. Muina aikoina jätä soittopyyntö.

    Määräaikainen sähkösopimus ja muutto

    Sähkösopimus päättyy aina muuton yhteydessä olipa kyseessä määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Kun teet uuden sopimuksen kanssamme, voimme päättää myös vanhan sopimuksen riippumatta siitä minkä sähköyhtiön asiakas olet.

    Sähkösopimuksen siirto

    Määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus päättyy aina muutossa. Muista, että voit tehdä uuden sähkösopimuksen sinulle edullisimmalla hinnalla.

    Muuttajan sähkösopimus

    Usein kysyttyjä kysymyksiä

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

  • Pankkiyhteystiedot

    TILITiedot laskun maksamiseen

    Laskustasi löydät kaikki tarvittavat tiedot laskun maksamista varten. Käytä tilitietoja, jotka löydät laskun alareunasta: muista käyttää viitenumeroa maksaessasi. Löydät laskusi PDF-muodossa myös Oma energia -palvelusta.

    Pankkiyhteystietomme

    Vattenfall Oy
    Y-Tunnus:1842073-2 (FI18420732)
    IBAN: FI3318203000040212
    BIC/SWIFT: NDEAFIHH

    Pidä mielessä: Voit maksaa laskusi myös ulkomailta, mutta pidä mielessä että ulkomailta tehdyt tilisiirrot voivat viedä useamman päivän. 

    Tutustu laskuihisi

    Laskusi ovat aina sinun saatavilla Oma energia -palvelussa. Omat laskuni -välilehdeltä voit ladata laskusi PDF-tiedostona, tarkistaa maksutilanteen, laskun summan ja eräpäivän.

    Kirjaudu Oma energia -palveluun

    Usein kysyttyjä kysymyksiä

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

  • Irtisano sopimuksesi

    Nykyisen sähkösopimuksen irtisanominen

    Oletko muuttamassa ja sen vuoksi haluat irtisanoa sähkösopimuksesi? Soita asiakaspalveluumme ja autamme sinua! Muistathan, että sinun on tehtävä muuttoilmoituksesti viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa.

    Määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus päättyy aina muutossa. Muistathan myös, että saat Vattenfallilta uuden sähkösopimuksen kaikkialle Suomeen. Ole yhteyksissä meihin ja yhdessä löydämme sinulle sopivimman sähkösopimusvaihtoehdon.

    Sähkösopimuksen lopullinen rtisanominen askel askeleelta
    Askel 1: Irtisanot sopimuksesi olemalla yhteyksissä meihin

    Askel 2: Rekisteröimme sopimuksen viimeisen voimassaolopäivän.

    Askel 3: Kun viimeinen voimassaolopäivä saapuu, lähetämme sinulle loppulaskun. Loppulaskun jälkeen et tule saamaan enää laskuja Vattenfallilta.

    Askel 4: Maksettuasi loppulaskun, on sopimus sinun ja Vattenfallin välillä loppunut.

    Ota yhteyttä

    Usein kysyttyjä kysymyksiä

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

  • Irtisano sopimuksesi

    Nykyisen sähkösopimuksen irtisanominen

    Oletko muuttamassa ja sen vuoksi haluat irtisanoa sähkösopimuksesi? Soita asiakaspalveluumme ja autamme sinua! Muistathan, että sinun on tehtävä muuttoilmoituksesti viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa.

    Määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus päättyy aina muutossa. Muistathan myös, että saat Vattenfallilta uuden sähkösopimuksen kaikkialle Suomeen. Ole yhteyksissä meihin ja yhdessä löydämme sinulle sopivimman sähkösopimusvaihtoehdon.

    Sähkösopimuksen lopullinen rtisanominen askel askeleelta

    Askel 1: Irtisanot sopimuksesi olemalla yhteyksissä meihin

    Askel 2: Rekisteröimme sopimuksen viimeisen voimassaolopäivän.

    Askel 3: Kun viimeinen voimassaolopäivä saapuu, lähetämme sinulle loppulaskun. Loppulaskun jälkeen et tule saamaan enää laskuja Vattenfallilta. 

    Askel 4: Maksettuasi loppulaskun, on sopimus sinun ja Vattenfallin välillä loppunut. 

    Ota yhteyttä

    Usein kysyttyjä kysymyksiä

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

  • Laskutus- ja maksutavat

    Laskutamme kuusi kertaa vuodessa. Sinulla on mahdollisuus saada laskusi myös kuukausittain, olethan tässä tapauksessa yhteydessä meihin. 

    E-lasku

    E-lasku on turvallinen ja nykyaikainen, arkea helpottava tapa maksaa laskut - erona tavalliseen laskuun on se, että lähetämme laskun sähköisesti suoraan verkkopankkiisi. E-laskun maksaminen on helppoa ja hoituu napin painalluksella, lasku säilyy pankin arkistossa, ja voit ottaa laskut vastaan ajasta ja paikasta riippumatta. E-lasku on myös ympäristöystävällinen, koska paperitulostetta ei synny. Mikäli haluat ottaa e-laskun käyttöön, täytyy sinun tehdä tästä ilmoitus pankkisi verkkopalveluissa. 

    Ota käyttöön e-lasku seuraavasti:

    • Kirjaudu verkkopankkiisi ja etsi verkkopankkisi valikosta kohta “E-lasku”, “E-laskusopimukset” tai “Tee e-laskusopimus”
    • Hae laskuttajaksi Vattenfall Oy
    • Täytä verkkopankkisi pyytämät laskun maksamiseen vaadittavat tiedot. Laskun tunnistetieto on laskun viitenumero.
    • Kun ilmoitus e-laskun käyttöönotosta on saapunut meille, paperilaskun lähetys loppuu ja laskut menevät suoraan omaan verkkopankkiisi. Jos ilmoitus ei ole ehtinyt meille ennen seuraavaa laskutusajoa, saat seuraavan laskun vielä entisellä laskutustavalla (paperilasku tai sähköpostilasku).

    Kun teet e-laskusopimuksen, lahjoitamme puolestasi 1 euron Saimaan järvilohen suojeluun. 

    Lisää tietoa suojeluhankkeesta

     

    Suoramaksu

    Suoramaksu vastaa entistä suoraveloitusta. Saat meiltä tiedot laskusta sopimallasi tavalla (esimerkiksi sähköpostitse), ja pankki maksaa suoramaksun tililtäsi eräpäivänä. Suoramaksu on tarkoitettu asiakkaille, joilla ei ole verkkopankkia käytössään. Suoramaksun tietoja ei voi muuttaa verkkopankissa. 

    Mikäli haluat ottaa suoramaksun käyttöön, olethan yhteyksissä pankkiisi.

    Paperi- ja sähköpostilasku

    Vattenfallin laskun voit saada sähköpostin tai paperipostin kautta. Sähköpostiviesti sisältää laskun ja linkin, jonka kautta voit maksaa laskun oman pankkisi verkkopalvelussa. Sähköpostilasku käy kaikkien pankkien asiakkaille.

    Tutustu laskuihisi Oma energia -palvelussa

    Usein kysyttyjä kysymyksiä

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

  • Muuttajan muistilista

    Sähkösopimuksen lisäksi muuton yhteydessä on paljon muuta muistettavaa. Olemme keränneet alle listan muuton yhteydessä muistettavista asioista, niin ainakaan tärkeimmät asiat eivät unohdu kiireessä.

    Kuukausi ennen muuttoa

    • Jos rakennat uutta kotia, varaa sähkön liittymätöille noin kuukauden verran aikaa.
    • Muista irtisanoa vanha asunto jos asut vuokralla.
    • Vaihda sähköliittymän omistajaa, jos myyt vanhan talon pois.
    • Ilmoita töihin uusi osoite.
    • Ilmoita lapset uuteen päiväkotiin tai kouluun jos maisema vaihtuu.
    • Tarkista onko uusi asunto antenni- vai kaapeliverkossa.
    • Hanki muuttolaatikot ja -auto.
    • Hankkiudu eroon ylimääräisistä tavaroista.
    • Tee uusi sähkösopimus vaikka heti. Onnistuu kätevästi netissä.

    Kaksi viikkoa ennen muuttoa

    • Jos muutat omakotitaloon, niin muista tehdä vesisopimus ja jätehuoltosopimus.
    • Vaihda netti uuteen osoitteeseen.
    • Päivitä kotivakuutuksesi uuden asunnon tiedoilla.
    • Tee muuttoilmoitus postiin ja maistraattiin, tilaamillesi lehdille, pankkiin, töihin ja Kelaan. Tee ilmoitus tästä
    • Aloita siivoaminen. Pihasta, varastosta ja parvekkeesta on hyvä aloittaa.
    • Pakkaa tavarat, joita et käytä ennen muuttoa.
    • Siivoa sauna. Jos on korjattavaa, korjaa.
    • Hae koiralle uusi veromerkki, jos vaihdat kaupunkia.

    Muuttoviikolla

    • Ilmoita muutosta vanhan asunnon huoltoyhtiölle tai isännöitsijälle.
    • Siivoa uudessa asunnossa.
    • Muuttosiivouksen yhteydessä kannattaa pestä uuden asunnon ikkunat. Sisään tuleva lämpö on ilmaista ja näin sitä voi tulla lähes kolmasosa enemmän.
    • Suojaa muuttoa ajatellen asunnon kulmat kolhuilta ja lattia naarmuilta.
    • Tarkasta palovaroittimet.
    • Imuroi isojen kodinkoneiden taustat. Se voi vähentää sähkönkulutusta jopa 30 % ja pidentää laitteiden käyttöikää.
    • Vie uuteen asuntoon työkaluja, vessapaperia ja muuttonaposteltavaa. Limsa ja pizza toimii aina.
    • Pakkaa valmiiksi kaikki, mitä et tarvitse.
    • Siivoa vanha asunto.
    • Luovuta vanhan asunnon avain.

    Muuton jälkeen

    • Tutustu naapureihin.
    • Tutki ja seikkaile uuden kodin ympäristössä.
    • Tarkasta julkisen liikenteen mahdollisuudet.
    • Nauti uudesta kodista. :)

    Tutustu omakotitaloon muuttavan muistilistaan
    Tutustu ensiasuntoonsa muuttavan muistilistaan


    Kolme tapaa tehdä uusi sähkösopimus

    Valitse sinulle sopivin vaihtoehto, me hoidamme loput.

    Tee verkossa

    Tee sähkösopimus uuteen kotiisi ja irtisano vanha sopimuksesi helposti verkossa. Saat sopimuksen voimaan viiden päivän sisällä.

    Tee sopimus verkossa

    Soittamalla

    Tee sähkösopimus soittamalle meille. Palvelemme numerossa 0800 177 733 arkisin klo 9-17, puhelu on maksuton.

    Soita 0800 177 733

    Oma energiassa

    Jos olet jo Vattenfallin asiakas, voit hoitaa sopimusasioitasi kätevästi Oma Energia -palvelussamme.

    Tee sopimus Oma Energia -palvelussa

  • Sähkön hinnan muodostuminen

    Sähkön hinta muodostuu kolmesta osasta:

    • sähköenergian sähkönmyynnin osuudesta
    • sähkönsiirron osuudesta
    • veroista

    Ensimmäinen osa sähkön hinnassa on sähköenergian hinta, jonka määrittelee sähkönmyyjä ja joka on ainut kilpailutettava tekijä sähkön hinnan muodostumisessa.

    Toinen sähkön hintaan vaikuttava osa on sähkösiirtomaksu, jonka paikallinen sähköverkon omistaja perii sinulta sähkönsiirrosta.

    Kolmas sähkön hinnassa esiintyvä osa on verot, jotka ovat arvonlisävero sekä sähkövero.

    Sähköenergia eli sähkönmyynti

    Sähköenergian hinnasta käytetään myös nimitystä myyntihinta. Sähköenergian hintaan vaikuttavat monet markkinoilla määräytyvät tekijät, kuten tuotantokustannukset sekä pörssihinnat. Sähkölaskusta voi kilpailuttaa ainoastaan sähköenergian eli myynnin osuuden.

    Keskimääräinen hinnanmuodostus

    Alla on esitetty keskimääräinen hinnanmuodostus kotitalousasiakkaalle, jonka pääsulakekoko on 3x25A, käytössä on yleissähkö ja sähkön vuosikulutus on 5 000 kWh. Hinnat ja verot on laskettu 1.1.2015 tilanteen mukaan.

    sähkön hinnan muodostuminen
    Sähkönsiirto

    Sähkön siirrosta vastaa paikallinen sähköverkkoyhtiö, joka omistaa alueen jakeluverkon. Sähkön siirtohintaa ei voi kilpailuttaa. Siirtohinnan kohtuullisuutta valvoo Energiamarkkinavirasto.

    Sähkövero

    Sähköstä maksetaan sähköveroa. Paikallinen sähköverkkoyhtiö laskuttaa sähköveron sähkön siirtohinnan yhteydessä.

    Arvonlisävero

    Arvonlisäveroa peritään sähköenergiasta, sähkön siirrosta, sähköverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Arvonlisäveron suuruus on 24 prosenttia 1.1.2013 alkaen.

    Usein kysytyt kysymykset

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

  • Sähkönmyyjän valinta

    Sijaitseepa kotisi missä päin Suomea tahansa, voit valita Vattenfallin sähkönmyyjäksesi. Sähkön siirrosta sen sijaan vastaa aina alueesi verkkopalveluyhtiö. Sähkön siirron hinta pysyy samana riippumatta siitä, keneltä sähkönmyyjältä sähköenergiasi ostat.

    Vaihtaessasi sähkönmyyjää nykyinen verkkopalveluyhtiösi lukee sähkömittarisi kulutustiedot ja välittää ne sähkönmyyjälle. Parhaassa tapauksessa tarvitsemme vain tiedon siitä, mihin osoitteeseen haluat sähkösopimuksen tehdä ja milloin toivot sopimuksesi alkavan. Huolehdimme siitä, että käytössäsi olevat energiankäyttöön liittyvät palvelut ovat sinulle ajankohtaisia ja hyödyllisiä.

    Lue lisää sähkäverkkopalveluista

     

    Neuvoja sähkön kilpailuttamiseen

    Sähkömarkkinoita valvovan viranomaisen sivulta löydät kattavasti tietoa sähkön kilpailuttamisesta. Sivuilta löydät mm. sähkön hintavertailun. Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin sähkön myyjän kilpailuttamisesta

    Energiamarkkinavirasto neuvoo

    Usein kysyttyjä kysymyksiä

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

  • Omat laskuni

    Haluatko katsella laskujasi tai tarvitsetko mahdollisesti kopion laskustasi? Löydät laskusi Oma energia - palvelusta Omat laskuni -välilehdeltä. Voit ladata laskun sieltä PDF-muodossa omalle tietokoneellesi mikäli tarvitset kopiota laskustasi. 

    Laskustasi löydät esimerkiksi seuraavat tiedot:

    • Laskun viitenumero, jonkaa tarvitset maksaessasi
    • Laskun summa
    • Laskun eräpäivä
    • Laskukauden kulutus (johon lasku perustuu)

    Kirjaudu Oma energia -palveluun

    Usein kysyttyjä kysymyksiä

    Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

    Asiakaspalvelumme sivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin sähkösopimuksiin, muuttoon, laskutukseen ja Oma energia -palveluun liittyen. 

    Asiakaspalvelu

Kysy chatissa