Sähkösopimukset

Usein kysytyt kysymykset
Mikä on e-lasku ja miten saan e-laskun käyttöön?

E-lasku on turvallinen ja nykyaikainen tapa maksaa laskut. E-laskun maksaminen hoituu napin painalluksella, lasku säilyy pankin arkistossa, ja voit ottaa laskut vastaan ajasta ja paikasta riippumatta. E-lasku on myös ympäristöystävällinen valinta.

Vattenfallin asiakkaana voit saada laskusi suoraan verkkopankkiisi. Tee E-laskusopimus näin:

  • Kirjaudu verkkopankkiisi ja etsi verkkopankkisi valikosta kohta “E-lasku”, “E-laskusopimukset” tai “Tee e-laskusopimus”
  • Hae laskuttajaksi Vattenfall Oy
  • Täytä verkkopankkisi pyytämät laskun maksamiseen vaadittavat tiedot. Laskun tunnistetieto on laskun viitenumero.
Voinko muuttaa laskutusväliä?

Laskutamme 4, 6 tai 12 kertaa vuodessa. Jos kulutat vähän sähköä,  saat laskun harvemmin. Jos kulutat sähköä enemmän sähköä, saat laskun tiheämmällä rytmillä.

Kaikki Tuntisähkö- ja EKO Tuntisähköasiakkaamme saavat kuitenkin laskun kuukausittain. Jos haluat muuttaa laskutusväliä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Mikä on suoramaksu?

Sinun kannalta suoramaksu vastaa palvelutasoltaan ja toiminnallisuudeltaan kansallista suoraveloitusta. Saat Vattenfallilta tiedot laskusta kirjepostissa hyvissä ajoin ennen sen eräpäivää. Pankki maksaa suoramaksun tililtäsi eräpäivänä.

Miksi saan maksumuistutuksen?

Jos alkuperäinen sähkölasku on päässyt erääntymään, lähetämme sinulle maksumuistutuksen. Maksumuistutus ei aiheuta häiriömerkintöjä luottotietoihisi.

Missä ja miten voin tarvittaessa sopia maksuajasta?
Maksuaikaa on mahdollista saada vain erääntymättömälle laskulle. Maksuajasta voi tarvittaessa sopia soittamalla asiakaspalveluumme.
Mitä teen jos lasku on erääntynyt?

Kun alkuperäinen lasku on erääntynyt, etkä ole vielä saanut maksumuistutusta, voit maksaa laskun sen alkuperäisillä maksutiedoilla. Jos lasku maksetaan eräpäivän jälkeen, seuraavalla laskulla laskutetaan korkolain mukainen viivästyskorko.

Mistä sähkölaskuni muodostuu?

Sähkön hinta muodostuu sähkön siirtopalvelusta ja sähköenergiasta eli myynnistä. Sekä siirrosta että myynnistä veloitetaan kiinteä perusmaksu (euroa/kk) ja kulutetun energian mukaan määräytyvä kulutusmaksu (snt/kWh). Kaikkiin hintoihin sisältyy myös veroja.

Vattenfall laskuttaa sinulta sähkönmyynnin osuuden ja paikallinen sähköverkkoyhtiösi laskuttaa sähkönsiirron erikseen.

Minulla on Optimi Pörssisähkö -sopimus, miksi en näe laskulla tarkkoja varttihintoja?

Varttikohtaisia energian hintoja tai sähkönkulutusta ei erikseen eritellä sähkölaskulla. Laskulla näkyy vain kuukauden keskihinta. Se lasketaan seuraavasti:

  • Kuluttamasi energia per vartti kerrotaan varttihinnalla, ja siihen lisätään vielä alv + Vattenfallin marginaali.
  • Tämän jälkeen kaikki yksittäisten varttien kustannukset lasketaan yhteen, ja tämä on laskutettava energian hinta.
  • Laskulla näkyvä Spot-energian hinta on koko kuun laskutettu energia jaettuna koko kuun kulutuksella.

Varttikohtaiset hinnat ovat nähtävillä Vattenfallin Oma energia -palvelussa, Oma kulutukseni -osiossa. Valitse siellä päiväkohtainen näkymä, niin näet sekä varttikohtaiset spot-hinnat että kulutuksesi. Muista laittaa raksi ruutuun ”SPOT hintasarja” jotta näet myös hinnat.

Oma energiassa näkyvät Suomen hinta-alueen varttikohtaiset spot-hinnat, sisältäen arvonlisäveron. Hinnat eivät sisällä Vattenfallin marginaalia. Huomaathan, että jos vertailet hintoja Nord Pool -sähköpörssin sivuilla näkyviin hintoihin, pitää ottaa huomioon aikavyöhyke. Nord Poolin hinnat ovat aikavyöhykkeen GMT+1 mukaisia, kun taas Oma energia näyttää Suomen aikavyöhykkeen GMT+2. Näin siis esim. Nord Poolissa näkyvä hinta ajalle 6:00 – 7:00 on todellisuudessa Suomen aikaa 7:00 – 8:00.

Jos käytössäsi oleva sähkömittari ei vielä tue varttimittausta, laskutus ei perustu varttikohtaiseen kulutukseen. Tällöin koko tunnin kulutus jaetaan tasan neljälle vartille. Tämä tarkoittaa, että kulutuksesi arvioidaan tasaisesti tunnin sisällä, eikä yksittäisten varttien todellista kulutusta voida vielä huomioida.

Miten Optimi Pörssisähkön negatiiviset varttihinnat laskutetaan?

Varttihinnat ovat joskus negatiivisia sääolosuhteiden ja sähköntuotannon muutosten takia. Jos hinta on negatiivinen, et maksa sähköstä, vaan saat jopa hyvitystä joiltain varteilta sähkön käyttämisestä. Negatiivinen varttihinta miinustetaan Vattenfallin marginaalista. Marginaalia suuremmat negatiiviset hinnat siis aiheuttavat tilanteen, jossa sähkönkulutuksesta maksetaan asiakkaalle. 

Negatiivisten varttien aikana sähköä ei kuitenkaan kannata tuhlata, sillä sähkönsiirtoyhtiö veloittaa normaaliin tapaan sähköveron ja sähkönsiirtomaksun. Lisäksi joillakin sähköverkkoyhtiöillä on käytössä tehomaksu, jos käytät sähköä merkittävästi tavallista enemmän. 

Jos kulutustietoja ei ole saatavilla, laskutus perustuu arvioon. Mitä tämä tarkoittaa?

Jos verkkoyhtiö ei pysty toimittamaan meille varttimitattuja tietoa, joudumme arvioimaan sähkönkulutuksen. Kun tieto saadaan verkkoyhtiöltä, kulutus tasataan ja saat tasauslaskun.

Maksaako Vattenfallin paperilasku?

Usein paperilaskusta peritään erillinen maksu. Tämä lisämaksu voi olla muutamasta eurosta kymmeneen euroon riippuen palveluntarjoajasta, sillä paperilaskujen käsittely ja postitus aiheuttavat lisäkuluja. Vattenfall ei veloita asiakkaittaan paperilaskusta. Kannustamme asiakkaitamme siirtymään sähköiseen laskutukseen, joka on yleensä maksuton, ympäristöystävällisempi ja edullisempi vaihtoehto. 

Siirry sähköiseen laskutukseen

Kuinka paljon arvonlisävero on?

1.9.2024 alkaen arvonlisävero on 25,5 %. Laskutamme aina voimassa olevan arvonlisäverokannan mukaan.