Vattenfall-sovellus

Uusi Vattenfall Sähköviisas -sovellus auttaa sinua käyttämään sähköä viisaasti. Sovelluksella voit seurata sähkön hintaa ja kulutustasi eri ajanjaksoilla. Voit myös tarkastella laskuja ja sähkösopimuksesi tietoja. Lataa Vattenfall-sovellus sovelluskaupoista:

Google-play-300x89.png
Apple-store-300x89.png

Apin tärkeimmät ominaisuudet

VF_meter_rgb.svg

Seuraa kulutustasi

Sovelluksesta voit seurata kotisi sähkönkulutusta helposti tunti-, päivä-, ja kuukausitasolla. Voit vertailla kulutusta edelliseen vuoteen ja nähdä konkreettisesti, kuinka erilaiset säästötoimet kotona vaikuttavat sähkönkulutukseen.

seuraa sähkönkulutusta -ikoni

Seuraa sähkön hintaa

Jos sinulla on pörssisähkösopimus, voit seurata sähkön hintaa ja siten optimoida kulutustasi spot-tuntihintojen avulla. Voit tarkistaa tämän ja huomisen päivän hinnat sovelluksesta ja tehdä tuntuvia säästöjä sähkölaskuun.

VF_user_rgb.svg

Hallitse asiakkuuttasi

Vattenfall-sovelluksesta löydät kaikki sopimukseesi liittyvät tiedot helposti yhdestä paikasta. Voit tarkastella laskuja, katsoa sähkösopimuksesi hintatietoja ja tutustua sopimuksesi ominaisuuksiin.

Henkilö käyttää sovellusta

Miten kirjaudun sovellukseen?

Kirjautumiseen käytetään pankkitunnuksia. Pysyt kirjautuneena 90 päivää, kunhan sovelluksella on koko ajan yhteys verkkoon.

3 ruutukaappauskuvaa sovelluksesta

Kenelle sovellus on tarkoitettu?

Sovellusta voivat käyttää kaikki yksityisasiakkaat sähkösopimuksen tyypistä riippumatta. Yritysasiakkaat eivät tällä hetkellä voi käyttää sovellusta. Apin käyttäminen on maksutonta.

Kysymyksiä ja vastauksia apista

Avaa vastaukset napauttamalla kysymystä
Mitä tietoja sovelluksessa näkyy?

 

Koti-välilehti:
- Yhteenveto sopimuksesi tärkeimmistä tiedoista. 

Seuranta -välilehti
- Kulutuskaaviot (vuoden kokonaiskulutus, keskikulutus, suurin ja pienin kulutus) 

Spot-asiakkaille oleellisia infoja: 
- Oma hinta (sis. Energian hinta, arvonlisävero ja marginaali)
- Tuntihinnat sähkömarkkinoilla tänään ja huomenna
- Tiedot kilowatteina ja euroina 

Dokumentit
- Yleiskatsaus vanhoista ja nykyisistä laskuista 
- maksun tila (avoin vai maksettu) 
- laskun tiedot
- mahdollisuus kopioida laskutietoja

Oma tili
- Yhteystiedot
- Tilitiedot: asiakasnumero, laskun asetukset
- Kieliasetukset: Suomi, Ruotsi, Englanti
- Sopimustiedot: hinta, sopimuksen päättymispäivä, energialähde, arvioitu vuosikulutus ja laskutusväli
- Käyttöpaikan tiedot
- Sovellusasetukset

Minkälaisessa puhelimessa sovellus toimii?

Sovellus toimii Androidissa tai iPhonessa. Käyttöjärjestelmä: iOS 15 tai Android 8 tai uudemmat versiot. Huomioithan että sovellus ei toimi tietokoneen selaimessa tai tabletilla.

Sovellus on tarkoitettu yksityisasiakkaille. Yritysasiakkaat eivät tällä hetkellä voi käyttää sovellusta. 

 

Mistä sovelluksen voi ladata?

Google Playsta tai App Storesta. Löydät sovelluksen sovelluskaupasta hakusanalla Vattenfall.

Miten sovellukseen kirjaudutaan?

Kirjautumiseen käytetään pankkitunnuksia. Pysyt kirjautuneena 90 päivää, kunhan sovelluksella on koko ajan yhteys verkkoon. Pääset kirjautumaan sovellukseen sitten, kuin sopimuksesi alkaa. 

En pääse kirjautumaan sovellukseen. Mitä teen?

Tarkista, että puhelimen käyttöjärjestelmä, pankin sovellus ja Vattenfallin sovellus ovat ajantasalla päivitysten suhteen. 

Minulla on pörssisähkösopimus. Mitä tietoja näen sovelluksesta?

Näet sovelluksesta tämän hetken ja tulevan tuntihinnan. Voit seurata sähkönkulutusta ja -hintaa tuntikohtaisesti. Sovellus auttaa sinua ajoittamaan kulutuksen ajankohtaan, jolloin sähkö on edullista. 

Näet sovelluksesta:

  • Oman hintasi (sis. energian hinta, arvonlisävero ja marginaali)
  • Tuntihinnat sähköpörssi Nord Poolissa tänään ja huomenna 
  • Hintatiedot kilowatteina ja euroina 
Minulla on määräaikainen sähkösopimus. Mitä tietoja näen sovelluksesta?

Voit seurata sähkönkulutusta ja tarkastella, kuinka paljon kulutuksesi vaihtelee. Voit tarkastella laskujen tietoja ja vertailla kustannuksia aiempiin kuukausiin. 

Kuinka usein kulutustiedot päivittyvät?

Kulutustiedot tulevat sähköverkkoyhtiöiltä Datahubille, ja sitä kautta Vattenfallille. Kulutustietojen viive on verkkoyhtiöstäsi riippuen 1 tai 2 päivää. Kulutustiedot voivat näkyä sovelluksessa myös saman päivän aikana.

 

Nordpool pörssisähkön tuntihinnat päivittyvät päivittäin.

Voiko sovelluksessa vaihtaa sähkösopimusta tai solmia uuden sähkösopimuksen?

Sovelluksessa ei voi vaihtaa sähkösopimusta tai tehdä uutta. 

 

Näenkö sovelluksesta sähkölaskuni?

Kyllä. Voit vertailla laskuja helposti kuukausitasolla. Sovellus kertoo myös, onko lasku maksettu vai avoinna.

Minulla on monta sähkösopimusta Vattenfallilla. Voinko katsoa sovelluksesta useamman sähkösopimuksen tietoja?

Kyllä. Jos sinulla on useampia sähkösopimuksia kanssamme, näet sovelluksesta kaikkien sopimustesi tiedot.

Jos haluat katsoa toisen sopimuksen tietoja, tee näin: 
Jokaisen välilehden ylälaidassa on pudotusvalikko, josta näet sähkön käyttöpaikan osoitteen. Valitse pudotusvalikosta sen paikan osoite, jonka tietoja haluat tarkastella.

Minulla on Omatuotanto-sopimus. Näenkö sähköntuotantoni sovelluksessa?

Tällä hetkellä omaa sähköntuotantoa ei näe sovelluksesta. Voit seurata tuntikohtaista sähkönkulutusta, sähköntuotantoa ja energian hintoja Oma energia -palvelussa.

Mitä teen, jos app ei toimi?

Tarkista Internet-yhteys. Jos sovellus ei vieläkään toimi, yritä vähän ajan päästä uudestaan.

Onko mahdollista, että useat henkilöt kirjautuvat samalle tilille?

Ei ole. Sovellukseen voi kirjautua ainaostaan se henkilö, jonka nimissä sopimus on.  Sovellukseen kirjaudutaan pankkitunnuksilla.

Näenkö sähköverkkoyhtiön tietoja sovelluksesta?

Näet sovelluksesta sähkönsiirtoyhtiön nimen, mutta muuta tietoa sähkönsiirtoyhtiöstä ei ole saatavilla.

En ole Vattenfallin asiakas, mutta haluaisin testata sovellusta. Onnistuuko se?

Kyllä. Sovelluksesta on demo-versio, jota voi käyttää ilman sisäänkirjautumista. Demo-versio näyttää sinulle pörssisähkösopimuksen kuvitteellista kulutus- ja hintatietoa.