Vahva sähköinen tunnistautuminen

Kuluttajasuojalain muutoksesta 1.10.2023 johtuen sinun tulee tunnistautua vahvasti sähkösopimuksia koskevan ostotapahtuman yhteydessä verkkosivustolla. Vahva tunnistautuminen hoituu kätevästi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Vahvan tunnistautumisen tehtyäsi sinut ohjataan tilauslomakkeelle, jossa pääset etenemään sähkösopimuksen tilauksen kanssa. Sähkösopimusten maksutapana on lasku. Vahvan sähköisen tunnistautumisen vaatimus koskee ainoastaan kuluttajia. 

Sinun tulee tunnistautua vahvasti verkko-ostamisessa, kun

  • solmit uuden sähkösopimuksen
  • siirrät nykyisen sähkösopimuksen uuteen osoitteeseen
  • ostat uuden sähkösopimuksen muuton yhteydessä
  • uusit nykyisen sähkösopimuksesi
Vahva sähköinen tunnistautuminen - Usein kysytyt kysymykset
Mitä vahva tunnistautuminen tarkoittaa?

Tunnistautumisen periaatteena on, että todistat oman henkilöllisyytesi tunnistautuessasi. Sähköinen tunnistautuminen mahdollistaa henkilökohtaisten asioittesi hoitamisen verkossa. Sähkösopimuksen teon yhteydessä tunnistautujan ja sähkösopimuksen tekijän pitää olla sama henkilö jotta sopimuksen voi solmia. Yksi tapa tunnistautua on käyttää pankkitunnuksia. 

Tarvitsen apua sähkösopimuksen teon kanssa sivustolla - miten toimin?

Chatin palveluneuvojat auttavat sinua sähkösopimusten teossa verkkosivustolla. Chat näkyy sivustolla, kun hyväksyt toiminnalliset ja tilastolliset evästeet evästebannerissa. Pääset evästebanneriin klikkaamalla sivuston vasemmassa alalaidassa näkyvää pientä “Privacy settings" -painiketta ja valitsemalla kyseiset evästeet aktiiviseksi ja hyväksymällä valintasi bannerin alalaidassa näkyvällä painikkeella.

Ketä vahva sähköinen tunnistautuminen koskee?

Vahvan sähköisen tunnistamisen vaatimus koskee ainoastaan kuluttajia. 

Minulla ei ole tunnistautumisvälineitä (pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta). Miten toimin?

Jos sinulla ei ole tunnistautumisvälineitä (pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta), voit hoitaa sähköasiasi soittamalla asiakaspalveluun +020 722 9000 (avoinna ma-pe klo 8-17, puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min). 

Sähkösopimuksen teko toisen puolesta - miten toimin?

Jos tulee tilanne, jossa joudut hoitamaan sähkösopimusasioita toisen henkilön tai kuolinpesän puolesta, tarvitset valtuutuksen, joka todennetaan valtakirjalla. Kuolinpesän nimissä olevan sähkösopimuksen osalta valtakirjaan tarvitaan kaikkien kuolinpesän osakkaiden allekirjoitus. Lue lisää: Sähkösopimus valtakirja (vattenfall.fi) 

 

Asiakaspalvelumme on mielellään apunasi. Ota yhteyttä soittamalla +020 722 9000 (ma-pe klo 8-17, puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min). 

vahva-sahkoinen-tunnistautuminen-744x744.jpg

Vahvan sähköisen tunnistautumisen vaiheet

  1. Kun teet sähkösopimusta vattenfall.fi sivustolla sinut ohjataan ensin tunnistautumaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Tunnistautumisen jälkeen pääset tekemään sopimuksen tilauslomakkeella.
  3. Saat vahvistuksen tilauksesta sähköpostiin.