Fakturering och betalning

Vad söker du?
På dessa sidor hittar du information om hur du tolkar elfakturan, om betalningsmetoder och betalningstid. Du kan hantera faktureringsärenden i tjänsten Min energi eller genom att kontakta vår kundservice.
Från och med den 1.9.2024 är momsen 25,5 %. Vi fakturerar alltid enligt den gällande momssatsen.
Vad består min elfaktura av?
Elfakturan du får från oss består av en månatlig fast grundavgift och en förbrukningsavgift (cent/kWh eller EUR/MWh) som bestäms på basis av den förbrukade energin.
Det lokala nätbolaget skickar en faktura för elöverföringen och elskatten.
Läs mer: Konsumentpriset på el består av tre delar: priset på elenergin, elöverföringen och skatter.
Vad gör jag om fakturan har förfallit?
Om den ursprungliga fakturan har förfallit men du har ännu inte fått en betalningspåminnelse gällande fakturan, kan du betala fakturan med den ursprungliga betalningsinformationen.
Om du betalar fakturan efter förfallodagen debiteras förseningsränta i enlighet med räntelagen på nästa faktura. Efter betalningspåminnelsen kan betalningsförfaranden endast avtalas med Lowell. Lowells kontaktuppgifter finns på betalningspåminnelsen.
Vart ska jag meddela mitt kontonummer för kreditfakturan?
Du kan meddela kontonumret i Min energi -tjänst.
Kreditfakturan betalas beroende på faktureringsrytm och fakturans förfallodatum.
Kan jag ändra faktureringsintervallet?
Vi fakturerar 4, 6 eller 12 gånger om året. Vi strävar efter att erbjuda alla kunder en lämplig faktureringsrytm när de ingår avtalet. Vid behov kan du ändra faktureringsrytmen: kundservice 020 722 9000 (msa/lsa)
Var och hur kan jag komma överens om betalningstid om det behövs?
Om du vill får du betalningstid för din faktura. Du kan själv flytta fram förfallodagen genom tjänsten Min energi , i vilken du kostnadsfritt och enkelt kan flytta fram förfallodagen för en icke förfallen faktura med 14 dagar.
Du kan också komma överens med vår kundservice om en längre avgiftsbelagd framflyttning av förfallodagen. Den avgiftsbelagda framflyttningen av förfallodagen är upp till 21 dagar och kommer att omfattas av en avgift i enlighet med serviceprislistan. Om du fortfarande har obetalda tidigare förfallna fakturor kan vi dessvärre inte bevilja betalningstid.
Kom ihåg att du smidigt och enkelt hanterar viktiga betalningar genom att byta till e-faktura.
Kan jag ändra faktureringsintervallet?
Vi fakturerar 4, 6 eller 12 gånger om året. Vi strävar efter att erbjuda alla kunder en lämplig faktureringsrytm när de ingår avtalet. Vid behov kan du ändra faktureringsrytmen: kundservice 020 722 9000 (msa/lsa).
Vad är e-faktura och hur skaffar jag det?
E-faktura är ett enkelt och modernt sätt att få en elektronisk faktura till din nätbank. Betalningen av e-fakturan sker med en knapptryckning och fakturan sparas i bankens arkiv.
Så här tecknar du ett e-fakturaavtal:
- Logga in till din nätbank och sök efter "E-faktura", "E-fakturaavtal" eller "Ingå ett e-fakturaavtal" i menyn din nätbank
- Sök efter Vattenfall Oy som fakturerare
- Fyll i informationen som din nätbank begär för att betala fakturan. Fakturaidentifieringen är referensnumret på din elfaktura.
Varför får jag er betalningspåminnelse?
Om den ursprungliga elfakturan har förfallit kommer Vattenfall att skicka en betalningspåminnelse på uppdrag av Vattenfall. Detta orsakar inte anmärkningar i din kreditinformation. Om du vill kontakta oss om betalningspåminnelsen du har fått, så hittar du de nödvändiga uppgifterna för detta på betalningspåminnelsen.
Läs mer: Betalningspåminnelse och indrivning
Varför Vattenfall?
Konkurrenskraftigt pris
Våra experter säkerställer att du alltid får el till ett konkurrenskraftigt pris. Priset påverkas av faktorer som väderförhållanden, situationen i omvärlden, utsläppshandel och underhållsstopp på kraftverk.
Fossilfri el till samma pris som vanlig el
Vi säljer enbart fossilfri el till småföretag och hushåll.
Ett kunnigt europeiskt elbolag
Vattenfall har nästan 10 miljoner kunder runt om i Europa. Vi driver flera ambitiösa internationella projekt för att stoppa klimatförändringen. Konsumenterna har utsett oss till Finlands mest ansvarsfulla elbolag för sjunde året i rad, 2025.