KUNDSERVICE

VAD KAN VI HJÄLPA DIG MED?


  • Flytta

    Flytta

    Elavtal

    Elavtal

    Faktura och betalning

    Faktura och betalning

    Elavbrott

    Elavbrott

    Min energi-tjänst

    Min energi-tjänst

    Kontakta oss

    Kontakta oss

  • Skjuta upp betalning

    Skjuta upp betalning

    Om du av någon anledning skulle ha svårt att betala en faktura innan förfallodagen, så kan du ansöka om att skjuta upp betalningen. Det innebär att fakturans förfallodatum skjuts upp i högst 14 dagar. Kom ihåg att om du har e-faktura eller direktbetalning så måste du ändra detta via din bank eftersom det inte uppdateras automatiskt.

    Det är viktigt när du ska ansöka om att skjuta upp en faktura att du gör det före den ursprungliga förfallodagen. För att skjuta upp din betalning på en faktura så kan du kontakta vår kundservice, så hjälper vi dig. Du kan också göra ansökan genom vårt kontaktformulär.

    Kontakta oss

    Dessa saker krävs för att du ska kunna skjuta upp betalningen på din faktura:

    • Fakturan som du vill skjuta upp får inte vara förfallen
    • Du har inga övriga förfallna fakturor hos oss
    • Dina tidigare fakturor har betalats i tid
    • Du har inte skjutit upp mer än en faktura de senaste tolv månaderna

    Ändra ditt faktureringsintervall

    Du kan få en faktura 6 eller 12 gånger om året. Om du vill ändra ditt faktureringsintervall kan du kontakta vår kundservice.

    Vanliga frågor och svar

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • Betalningspåminnelse

    Om du inte har betalat en faktura i tid, skickar vi en betalningspåminnelse via Intrum. Betalningspåminnelsen har ingen påverkan på din kreditinformation. När den ursprungliga fakturans förfallodatum har passerat och du ännu inte har fått en betalningspåminnelse från Intrum så kan den fakturan betalas med den ursprungliga betalningsinformationen.

    Har du betalat din faktura men ändå fått en betalningspåminnelse? Kontrollera att du har skrivit rätt referensnummer eller meddelande samt att du har betalat rätt belopp.

    Om du betalar fakturan efter förfallodagen så kommer det läggas på en standardränteavgift på din nästa faktura (enligt dröjsmålsräntan) och även en förseningsavgift på fem euro. På Min energi kan du se betalstatus på dina fakturor, om du har obetalda fakturor. Du kan också se fakturor som redan har betalats.

    Logga in på Min energi

    Vanliga frågor och svar

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • Min energiförbrukning

    Rapporteringstjänst på Min Energi

    Under Min förbrukning kan du enkelt övervaka hur mycket din elförbrukning varierar från dag till dag eller under de olika årstiderna. Det ökar effektiviteten av din energianvändning och du kan identifiera effekterna av förändringar eller investeringar som du gör gällande din elförbrukning. 

    Använd tjänsten helt gratis

    Du når våra rapporteringstjänster genom att logga in på Min energi. Om du inte har loggat in på Min energi tidigare måste du registrera ett konto. För att genomföra registreringen behöver du ditt kund- och användningsnummer, giltig e-postadress och bankkod. Du hittar ditt kund- och användningsnummer på fakturan från Vattenfall.

    Min energi-tjänst
    Om du redan har ett konto på Min energi kan du logga in direkt. Du loggar in med ditt kundnummer och det lösenord som du själv har valt.

    Varför ser jag inte mina förbrukningsvärden?

    Förbrukningsinformationen som du hittar på Min förbrukning kommer direkt från ditt elnätsbolag. Det är därför en viss fördröjning innan uppgifterna kommer in till Min energi. Det kan också vara fel data och ibland saknas förbrukningsvärden för enskilda dagar eller perioder.

    Vanliga frågor och svar

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • Betal- och leveranssätt

    Faktura och betalning

    Vi skickar ut fakturor varannan månad, sex gånger per år. Vill du istället få din faktura varje månad så kan du ta kontakta oss så hjälper vi dig.

    E-faktura

    E-faktura är ett säkert och populärt sätt att betala räkningarna på. Skillnaden mellan en vanlig pappersfaktura och en e-faktura är att vi skickar din faktura direkt till din internetbank istället.

    Att betala en e-faktura är enkelt, du trycker på en knapp och fakturan blir också arkiverad hos banken. Med e-faktura kan du ta emot och betala din faktura när som helst och var som helst. Det är även mer miljövänligt med e-faktura eftersom inga papper behöver skrivas ut.

    Om du vill aktivera e-faktura gör du en anmälan till din internetbank. Så här gör du för att aktivera e-faktura:

    • Logga in på din internetbank och sök efter ”e-faktura”, ”e-faktureringsavtal” eller ”skapa ett e-fakturaavtal”.
    • Välj Vattenfall Oy som avsändare till e-fakturan
    • Fyll i den information som din bank kräver, fakturans identifieringsnummer är samma som fakturanummer.
    • När din anmälan till e-faktura är gjord, så kommer fakturorna framöver komma direkt till din internetbank. Om din anmälan om e-faktura inte kommit in innan nästa fakturering så kommer du få din nästa faktura med den faktureringsmetod som du har haft tidigare.

    Direktbetalning

    Direktbetalning motsvarar den tidigare direktdebiteringen. Du får din faktura enligt det sätt som du själv har valt (exempelvis via e-post) och banken gör en direktbetalning från ditt konto på fakturans förfallodag. Direktbetalning passar kunder som inte har tillgång till en internetbank. Information för direktbetalningen kan inte heller ändras via en internetbanken.

    Om du vill betala via direktbetalning så ska du ta kontakt med din bank.

    Pappers- och e-postfaktura

    Du kan få din faktura från Vattenfall via e-post eller i pappersformat. Med e-postfakturan så får fakturan direkt till din e-postadress. Förutom själva fakturan så får du en länk där du kan betala fakturan direkt via bankens onlinetjänst. Du kan ha e-postfaktura oavsett vilken bank du har.

    Kolla in din faktura på Min energi

    Vanliga frågor och svar

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • Betalningsuppgifter

    På din faktura hittar du all information som behövs för att kunna betala den. Använd kontoinformationen som finns längst ner på fakturan. Kom ihåg att fylla i referensnumret när du betalar. På Min energi kan du också ladda ner din faktura i PDF-format.


    Betalningsinformation

    Vattenfall Oy
    FO-nummer:1842073-2 (FI18420732)
    IBAN: FI3318203000040212
    BIC/SWIFT: NDEAFIHH

    Viktigt att tänka på: Du kan betala din faktura från utlandet, men tänkt på att det då kan ta några dagar för betalningen att komma in till oss.

    Kolla in dina fakturor

    På Min energi har du alltid tillgång till dina fakturor. Under sidan Mina fakturor kan du ladda ner din faktura som en PDF, kontrollera betalstatus, se fakturasumman och förfallodagen.

    Logga in på Min energi

    Vanliga frågor och svar

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • Logga in på Min Energi

    Min energi är en tjänst som blir tillgänglig för dig så fort du har genomfört registreringen. För att kunna logga in på Min energi behöver du registrera ett konto, då behöver du ditt Vattenfall kundnummer samt användningsnummer, en giltig e-postadress och bankkod. På din faktura från Vattenfall hittar du ditt kund- och anläggningsnummer.

    När du registrerar dig kommer du få möjligheten att välja ett lösenord, så att du sedan kan logga in med kundnummer och ditt personliga lösenord.

    Logga in på Min energi


    Glömt ditt lösenord?

    Om du har glömt ditt lösenord till Min energi kan du klicka på länken ”Glömt lösenord?” som finns på startsidan för Min energi. Ange sedan samma e-postadress som du angav vid registreringen till Min energi. En länk till lösenordsåterställning kommer skickas till din e-postadress, gå in på länken och skapa ett nytt lösenord. 

    Problem eller frågor?

    Om du har glömt vilken e-postadress du använde vid registrering, problem med registrering eller med att logga in, kontakta oss så hjälper vi dig!

    Vanliga frågor och svar

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • Mer information om Min Energi

    Det här kan du göra på Min Energi 

    När du registrerar dig på Min energi kan du hantera din energiärenden när det passar dig bäst. På Min energi kan du till exempel:

    • Se din faktura
    • Göra en flyttanmälan
    • Se dina avtal
    • Ha koll på din elförbrukning både på dag- och timnivå
    • Uppdatera dina kontaktuppgifter, exempelvis telefonnummer och e-postadress
    • Förnya ditt elavtal

    När du är inloggad på Min energi kan du se ett skrivbord där vi har samlat de viktigaste funktionerna. Fler funktioner hittar du i menyn. Du kan själv välja vilket språk du vill ha på Min energi, det gör du på startsidan för tjänsten. Du kan välja mellan finska, svenska eller engelska. Bredvid flaggikonen hittar du också knappen för utloggning.

    Vad kan jag göra på Min energi?

    Min förbrukning - Här kan du se hur mycket el du har förbrukat och du kan jämföra din elanvändning årsvis. Du kan även se din förbrukning på en timnivå. Kunder som har timmätning kan även se Nordpools spotpriser.

    Min faktura - Här kan du se dina betalda och obetalda räkningar. Du kan också öppna och spara fakturorna i pdf-format.

    Min kontaktinformation - Här ändrar och uppdaterar du dina kontaktuppgifter, så som telefonnummer och e-postadress. Du kan också ändra ditt lösenord som du använder för att logga in på Min energi.

    Mina faktureringsinformation - På den här sidan kan du välja hur du vill att din faktura ska levereras (pappersfaktura eller via e-post), faktureringsadress (post eller e-postadress) samt eventuella krediter för kontonummer. 

    Mina avtal - På sidan med dina avtal kan du se ditt nuvarande och framtida avtal samt om du har möjlighet att byta avtal.

    Teckna avtal - Här kan du teckna ett nytt elavtal. Om du ska flytta ska du först teckna ett nytt elnätsavtal och sedan kan du  bestämma hur du ska göra med ditt nuvarande elhandelsavtal.

    Nyheter - På nyhetssidan hittar du aktuell information om Min energi. Se också till att kolla in våra nyheter på de olika sidorna, där hittar du den senaste informationen om vår hemsida. 

    Kontakta oss - Om du har frågor eller vill ge feedback, eller om du har frågor om Min energi vänligen kontakta oss.

    Logga in på Min energi

    Vanliga frågor och svar

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • Elavbrott

    Elavbrott

    Om det är elavbrott eller strömavbrott som det också kallas, i området där du bor eller förbrukar el så ska din elnätsoperatör avhjälpa felet. Du kan se vem som är din elnätsoperatör på din elräkning eller på ditt elnätsavtal.

    På Finsk Energiindustris avbrottskarta kan du se aktuell information om elavbrott runt om i landet. Tjänsten är för tillfället endast tillgänglig på finska.

    Till avbrottskartan

     

    Felanmälan öppet dygnet runt

    Elnätsoperatörer servicejour har telefontid dygnet runt när det gäller elavbrottsärenden. Du hittar telefonnummer och kontaktuppgifter till din lokala elnätsoperatör på deras egna webbsidor. Via Finsk Energiindustris kartjänst kan du hitta hemsidan till din elnätsoperatör.


    Vad får man för ersättning i samband med elavbrott?

    Det lokala elnätsföretaget är ansvarig för överföringen av el och andra nätverkstjänster inom sitt nätverksområde. Detta inkluderar bland annat lagstadgad ersättning vid elavbrott. Ta därför kontakt med din nätverksoperatör när det gäller ersättning vid elavbrott.

    Till Energimyndigheten

    Vanliga frågor och svar

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • När strömmen går

    Att göra vid Elavbrott

    Vid elavbrott eller strömavbrott som det också kallas kan du först kontrollera säkringarna. Om de är intakta så kan du felanmäla detta till ditt lokala elnätsföretag. Om strömmen har gått i större del av området så kan strömavbrottet redan vara anmält och åtgärder kan ha påbörjats. Ringer du till elnätsföretagets nummer för felanmälan spelas det upp avbrottsmeddelanden vid stora avbrott – om det pågår ett större elavbrott där du befinner dig hör du det här.

    På Energiindustris avbrottskarta kan du se aktuell information om strömavbrott runt om i landet. Tjänsten är för tillfället endast tillgänglig på finska

    Till avbrottskartan

     

    Om elen kommer tillbaka och den beter sig konstigt, tillexempelvis om ljuset från lamporna blir starkare eller skarpare än normalt, så kan det bero på att neutralledaren brutits vid strömavbrottet. Detta kan leda till skador på saker och utrustning, brand och i värsta fall risk för elektrisk stöt. Sker detta så ska du stänga av huvudströmbrytaren och ringa din elnätsoperatörs jourservicenummer.

    Vid större störningar så får du information via YLE Radio Finland. Din lokala radiostation ska snabbt informera vid sådana situationer och berätta vilka områden som är utan el och när avbrotten beräknas vara åtgärdade.

     

    Så kan du förbereda dig inför elavbrott

    • Starka vindar, åskväder, stormar eller snöstormar kan orsaka elavbrott. Även skog- och jordgrävningsarbete och mindre djur kan vara orsaken till elnätsstörningar.
    • För datorer eller annan viktig elektronik bör du ha UPS-skydd. UPS-skydd filtrerar strömmen, lagrar data på ett säkert sätt och stänger av din dator på ett säkert sätt om strömmen går.
    • Om ett längre elavbrott måste ske så kan det vara en bra idé att köpa ett extra elsystem, till exempel för gårdar med förbränningsmotorer eller traktorstyrda aggregat

    Vanliga frågor och svar

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • Välja elleverantör

    Oavsett var i Finland du bor (med undantag för Åland) så kan du välja att ha Vattenfall som din elhandelsleverantör. Det är elnätsoperatören som ser till och ansvarar för att elen levereras till det område där du bor. Kostnaden för elnät är densamma oavsett vilket företag som du väljer att ha som elleverantör.

    När du byter elleverantör läser din elnätsoperatör av förbrukningen på din elmätare och skickar vidare den informationen till ditt nya elbolag. När du tecknar ett elavtal med oss behöver vi i bästa fall bara veta var du vill att elavtalet ska gälla och från och med vilken dag. Vi ser till att våra energitjänster är anpassade och användbara för dig.

    Så konkurrensutsätter du din el

    På Energimyndigheten webbsida hittar du mycket information om konkurrensutsättning av el. På sidan hittar du bland annat elprisjämförelser och svar på vanliga frågor om konkurrensutsättning.

    Till Energimyndighetens hemsida

    Vanliga frågor och svar

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • Ska du flytta?

    Flyttanmälan

    Det är mycket att komma ihåg vid en flytt och att teckna nytt elavtal görs ofta i sista minuten. Men du behöver inte oroa dig, vi hjälper dig och sköter din flytt av el snabbt och enkelt.

    Vi kan ta hand om alla dina elärenden vid en flytt. Förutom att teckna ett elhandelsavtal så ser vi även till teckna ett elnätsavtal med det lokala elnätsbolag som ansvarar för elleveransen till din nya bostad. Om du vill så kan vi även säga upp ditt nuvarande elhandelsavtal. Du kan teckna ett elavtal med oss oavsett vart i Finland du flyttar (med undantag för Åland).
    Du behöver göra din flyttanmälan senast två veckor innan flyttdagen. Om du redan sen tidigare är kund hos oss kan du göra din flyttanmälan direkt på internet genom att logga in på Min energi. Du kan också göra din flyttanmälan genom att kontakta vår kundservice.

    Kom ihåg att meddela oss när du ska flytta, det gäller även om du har gjort en flyttanmälan till Magistraten eller Posti, eftersom elavtalet är knuten till en plats och inte en specifik kund.

    Logga in på Min energi


    För mer information om vilka som äger ditt elnät kan du exempelvis besöka Energimyndighetens hemsida.

    Energimyndigheten


    Ska du flytta inom några dagar?

    Ring oss helt gratis på 0800-177 733 om du behöver teckna ett elavtal med kort varsel. Du kan kontakta vår kundservice på vardagar mellan kl. 0917, vid andra tider kan du lämna en återuppringningsförfrågan så ringer vi upp dig.

    Tidsbundet elavtal och flytt

    Ditt elavtal sägs alltid upp vid en flytt oavsett om avtalet är tidsbundet eller tillsvidare. När du tecknar ett nytt elavtal med oss kan du få ditt gamla avtal oavsett vilket elnätsbolag som du är kund hos.

    Ta med elavtalet

    Oavsett om ditt elavtal är tidsbundet eller tillsvidare så kommer det att sägas upp när du flyttar. Kom ihåg att du då kan teckna ett nytt elavtal med oss, med ett förmånligare pris för dig.

    Vanliga frågor och svar

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • Ett elavtal som passar just dig

    Teckna ett nytt elavtal när det passar dig

    Teckna ett nytt elavtal snabbt och enkelt på vår elavtalssida. På sidan hittar du användbar information om olika sorters elavtal och du kan hitta det avtal som passar just dig. På elavtalssidan kan du bekanta dig med de olika priserna och se vilket elavtal som är bäst för dig och ditt boende. Du kan även välja om du vill ha ett tidsbestämt eller tillfälligt avtal samt vilken energikälla som du föredrar.

    Till elavtalssidan

    Läs mer om våra elavtal


    Bra att veta om ditt elavtal

    För att elen ska fungera som den ska behöver du ha två olika sorters avtal.

    Elnätsavtal

    Du behöver ett elnätsavtal med ditt lokala elnätsföretag. Elnätsföretaget ansvarar för eldistributionsnätet och ser till att det finns el i området där du bor.

    Elavtal

    Du behöver också ha ett elhandelsavtal för att kunna använda elen i ditt hem – allt ifrån lampan till spisen.

    Vanliga frågor och svar

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • Säg upp ditt elavtal

    Uppsägning av ditt nuvarande elavtal

    Ska du flytta och därför behöver du säga upp ditt avtal? Ring vår kundservice så hjälper vi dig! Kom ihåg att göra din flyttanmälan senast två veckor innan din flytt.

    Ditt elavtal avslutas alltid vid en flytt oavsett om avtalet är tidsbestämt eller tillsvidare. Kom ihåg att du kan teckna ett nytt elavtal med Vattenfall oavsett var i Finland du bor (med undantag för Åland). Kontakta gärna oss så kan vi tillsammans ta fram ett elavtal som passar just dig bäst.

    Så säger du upp ditt elavtal steg för steg

    Steg 1: Kontakta oss för att säga upp ditt avtal.
    Steg 2: Vi registrerar avtalets slutdatum.
    Steg 3: När det närmar sig slutdatumet så skickar vi en slutfaktura. Slutfakturan är den sista fakturan du får från Vattenfall.
    Steg 4: När slutfakturan är betald är avtalet mellan dig och Vattenfall avslutat

    Kontakta oss

    Vanliga frågor och svar

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • Checklista inför flytten

    Förutom elavtalet så är det mycket annat att komma ihåg i samband med en flytt. Därför har vi skapat en lista över saker som är bra att komma ihåg, så åtminstone de viktigaste sakerna inte glöms bort i flyttstressen.

    En månad innan flytt

    • Om du bygger ditt egna hus bör du boka elabonnemang ungefär en månad innan inflytt.
    • Kom ihåg att säga upp ditt gamla boende om du bor i en hyresrätt.
    • Meddela ditt jobb om din nya adress.
    • Om du har barn och ska flytta längre bort bör du kontakta det nya daghemmet eller den nya skolan.
    • Kontrollera om ditt nya boende har antenn eller kabelnät.
    • Ordna med flyttlådor och flyttbil.
    • Gör dig av med onödiga saker som du inte behöver.
    • Teckna ett nytt elavtal, det kan du göra direkt på nätet.

    Två veckor innan flytten

    • Kom ihåg att teckna ett vattenavtal och ordna med sophämtning om du flyttar till ett egnahemshus.
    • Se över din hemförsäkring och se till att den gäller för din nya adress.
    • Anmäl din flytt till Magistraten och Posten, så att dina tidningar och post från din bank, ditt arbete och FPA (Kela) hamnar rätt. Gör din flyttanmälan här.
    • Börja med flyttstädningen. Trädgården, förrådet och balkongen är bra platser att börja med.
    • Börja packa ner saker som du inte behöver använda innan flytten.
    • Städa bastun. Om något behöver lagas - fixa det redan nu.

    Under flyttveckan

    • Meddela flyttdag till din fastighetsvärd eller till husägaren för din gamla bostad.
    • Städa din nya lägenhet eller bostad.
    • I samband med flyttstädningen kan det vara bra att tvätta fönsterna i din nya lägenhet. Rena fönster släpper in gratis värme, upp till en tredjedel mer än smutsiga.
    • För att undvika repor och stötar är det bra om du skyddar golvet under flytten.
    • Kontrollera att brandlarmet fungerar.
    • Dammsug bakom de stora hushållsmaskinerna. Det kan minska maskinernas elförbrukning med hela 30 % samtidigt som det förlänger längden på deras hållbarhet.
    • Lämna verktyg, toalettpapper och flyttsnacks i din nya lägenhet. Läsk och pizza fungerar alltid.
    • Packa klart allt som du inte behöver använda innan flyttdagen.
    • Städa din gamla bostad
    • Lämna nyckeln till din gamla bostad.

    Efter flytten

    • Lär känna dina grannar.
    • Utforska och bekanta dig med ditt nya bostadsområde.
    • Ta reda på vilka kollektivtrafikmöjligheter som finns i närheten.
    • Njut av ditt nya hem!

     

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • Säg upp ditt avtal

    Upsägning av ditt nuvarande elavtal

    Ska du flytta och därför behöver du säga upp ditt avtal? Ring vår kundservice så hjälper vi dig! Kom ihåg att göra din flyttanmälan senast två veckor innan din flytt.

    Ditt elavtal avslutas alltid vid en flytt oavsett om avtalet är tidsbestämt eller fortlöpande. Kom ihåg att du kan teckna ett nytt elavtal med Vattenfall oavsett var i Finland du bor (med undantag för Åland). Kontakta gärna oss så kan vi tillsammans ta fram ett elavtal som passar just dig bäst.

    Så säger du upp ditt elavtal steg för steg

    Steg 1: Kontakta oss för att säga upp ditt avtal.
    Steg 2: Vi registrerar avtalets slutdatum.
    Steg 3: När det närmar sig slutdatumet så skickar vi en slutfaktura. Slutfakturan är den sista fakturan du får från Vattenfall.
    Steg 4: När slutfakturan är betald är avtalet mellan dig och Vattenfall avslutat.

    Kontakta oss

    Vanliga frågor och svar

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • Din faktura

    Fakturaförändringar

    Från och med januari och februari 2018 kommer du att få en separat faktura från ditt elnätsföretag. Vattenfall kommer att fortsätta att skicka en faktura med din elräkning. Vattenfall är endast ansvariga för delen som täcker elförsäljningen medan elnätsföretaget kommer framöver att skicka en separat faktura för el överföringen. Förändringen påverkar inte elpriset och du behöver inte göra några ändringar.

    Välj e-faktura

    E-faktura är ett säkert och populärt sätt att betala räkningarna på. Skillnaden mellan en vanlig pappersfaktura och en e-faktura är att vi skickar din faktura direkt till din internetbank istället. Att betala en e-faktura är enkelt, du trycker på en knapp och fakturan blir också arkiverad hos banken. Med e-faktura kan du ta emot och betala din faktura när som helst och var som helst. Det är även mer miljövänligt med e-faktura eftersom inga papper behöver skrivas ut och postas.

    Om du vill aktivera e-faktura gör du en anmälan till din internetbank. Så här gör du för att aktivera e-faktura:

    • Logga in på din internetbank och sök efter ”e-faktura”, ”e-faktureringsavtal” eller ”skapa ett e-fakturaavtal”.
    • Välj Vattenfall Oy som avsändare till e-fakturan
    • Fyll i den information som din bank kräver, fakturans identifieringsnummer är samma som fakturanummer.
    • När din anmälan till e-faktura är gjord, så kommer fakturorna framöver komma direkt till din internetbank. Om din anmälan om e-faktura inte kommit in innan nästa fakturering så kommer du få din nästa faktura med den faktureringsmetod som du har haft tidigare.

    Fakturaintervall
    Ditt faktureringsintervall kan påverkas av din elförbrukning. Fakturering sker antingen 4, 6 eller 12 gånger per år. Om du förbrukar väldigt lite el får du din faktura mer sällan och ju mer du el förbrukar desto tätare blir intervallet mellan fakturorna.

    Använd vår tjänst Min energi

    Vill du se din faktura eller behöver du en kopia av din faktura? Du hittar dina fakturor på Min energi under fliken Mina fakturor. Där kan du ladda ner fakturan i PDF-format om du behöver en kopia.

    Du hittar även följande information gällande din faktura:

    • Fakturans referensnummer, som du behöver när du ska betala fakturan.
    • Summan för fakturan
    • Fakturans förfallodatum
    • Vilken period fakturan gäller

    Logga in på Min energi

    Vanliga frågor och svar

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • Mer information om ditt elavtal

    Visste du att du hittar all information som du behöver veta om ditt elavtal på Min energi?

    På sidorna under Min energi hittar du exempelvis:

    • Vilket typ av avtal du har
    • Hur länge avtalet gäller
    • Avtalsnummer
    • Elpriser

    Om du har fler än ett avtal hos oss hittar du samtliga under Min energi.

    Logga in på tjänsten Min energi

     

    Vanliga frågor och svar

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • Teckna nytt elavtal

    Förnya ditt elavtal

    Det lönar sig att förnya elavtalet. Priset på det tidsbestämda avtalet fastställs under avtalsperioden så att du i förväg vet hur mycket du ska betala för elen. Du kan också köpa till en bytesrätt till ditt avtal om du skulle vilja byta längre fram under avtalsperioden.

    Vi kommer i god tid höra av oss till dig med ett fortsättningserbjudande gällande ditt elavtal. I erbjudandet kommer du kunna se våra olika priser och vår rekommendation gällande längden på ditt nya avtal. Att förnya kontraktet är enkelt, du kan göra det online, via SMS eller genom att skicka in formuläret via posten.

    All information som du behöver veta för att för att förnya ditt elavtal kommer vi att skicka till dig via brev.

    Förnya elavtal

    Vanliga frågor och svar

    Hittade du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

    Till Kundservice

     

  • Kontakta oss

    Det finns mer än ett sätt att kontakta oss på, här hittar du det som bäst passar dig och ditt ärende.

    Ring oss

    020 722 9000 

    Du är varmt välkommen att ringa oss. Vi har öppet vardagar 917.

    Ska du flytta?

    Du är välkommen att ringa till vår flyttlinje på 0800 177 733

    Flyttlinjen är öppen mellan 918 på vardagar.

    Kontaktformulär

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Ställ din fråga

  • Min energi

    Min Energi-tjänst

    Om du registrerar dig på vår tjänst Min energi kan du hantera dina elärenden när det passar dig bäst – enkelt och bekvämt! På Min energi kan du tillexempel övervaka din elförbrukning och se ditt nya elavtal – och såklart mycket mer.  

    Logga in på Min energi

  • Elavbrott

    Se aktuell information och uppdateringar om pågående avbrott i elnätet. Tjänsten är för tillfället endast tillgänglig på finska.

    Elavbrottskarta

  • Se din faktura

    Behöver du en kopia på din faktura? På Min energi kan du se dina fakturor och ladda ner en kopia. Under Mina fakturor hittar du mer information.

    Logga in

  • Förnya ditt elavtal

    Har du fått information om att det är dags att teckna om ditt avtal så gör du det genom att logga in med ditt kundnummer och avtalsnummer och följa instruktionerna där. Du kan antingen välja samma avtal som du tidigare haft, med dagens priser, eller teckna ett nytt som passar dina behov bättre.

    Förnyande av elavtal

  • Är det dags att flytta?

    Vi ger dig den information du behöver och hjälper dig med din flytt. Kom bara ihåg att anmäla det till oss senast fem dagar innan flyttdatum.

    Flyttanmälan