Muutoksia laskutuksessa

Elenian verkkoalueella asuvat asiakkaat saavat jatkossa sähkönkäytöstä kaksi laskua.

Laskutuksen muutokset

 

Jos sähkön käyttöpaikkasi sijaitsee Elenian verkkoalueella, saat kaksi laskua: Vattenfall lähettää sinulle laskun käyttämästäsi sähköenergiasta. Sähköverkkoyhtiösi Elenia vastaa sähkönjakelustasi ja laskuttaa verkkopalvelusta sähkönsiirtomaksun.

Myynti ja siirto samalla laskulla osalle asiakkaista

Jos sähkönkäyttöpaikkasi sijaitsee muulla kuin Elenian verkkoalueella, ja jos olet saanut tammikuuhun 2016 saakka yhden laskun sähköenergiasta ja sähkönsiirrosta, Vattenfall laskuttaa sinua jatkossakin yhdellä laskulla.

Uuden e-laskuvaltuutuksen tekeminen

Jos sait aikaisemmin e-laskun Elenialta koskien sekä sähköenergiaa että sähkönsiirtoa, e-laskuvaltuutus sähkönmyynnin osuudesta on tehtävä uudestaan Vattenfallin kanssa. Vattenfall ja Elenia ovat eriyttäneet laskutuksensa vuoden alussa. Lisää neuvoja e-laskuvaltuutuksen tekemiseen saat täältä.

Hyvitysten maksaminen

Hyvitämme pienet alle viiden euron summat sinulle sähkölaskulla. Sitä suuremmat summat maksetaan ilmoittamallesi pankkitilille. Pankkitilin voit ilmoittaa meille sähköpostitse (laskutus@vattenfall.fi) tai soittamalla numeroon 020 722 9000 (8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min) arkisin 9–17. Hyvityslasku tulee maksuun laskutusrytmistä ja laskun eräpäivästä riippuen.

Miksi sähkönsiirron osuus laskussa on niin suuri?

Laskutettava sähkönsiirron osuus ei aina ole samalta ajanjaksolta kuin sähköenergian osuus, koska verkkoyhtiöiden laskutusaikataulut poikkeavat Vattenfallin laskutusaikataulusta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että siirron osuus saattaa joskus puuttua sähkölaskulta kokonaan. Vastaavasti seuraavalla sähkölaskulla siirron osuus on kahdelta eri laskutusjaksolta, jolloin siirron osuus laskulla on normaalia suurempi.

Kysy chatissa