Time in controller:25.4.2024 7.21.22

Näin laskusi muodostuu

Sähkön hinta muodostuu sähkönmyynnistä ja sähkön siirtopalvelusta. Vattenfall laskuttaa sinulta vain sähkönmyynnin. Laskusi muodostuu perusmaksusta (€/kk) ja kulutetun sähköenergian mukaan määräytyvästä kulutusmaksusta (snt/kWh) sekä arvonlisäverosta. Laskullasi näkyy myös sähkön ja CO2-säästöt. Vattenfallilta ostamasi sähkö ei aiheuta tuotantovaiheessa CO2-päästöjä. Päästövähennys tavalliseen sekasähköön verrattuna on laskettu käyttäen omaa sähkön kulutustasi.

Näin luet laskuasi

Yrityksen sähkölaskun vuosikulutus ja käyttöpaikka

  1. Asiakastiedot 
    Vattenfallin asiakkaana sinulla on asiakasnumero. Saatat tarvita asiakasnumeroa mm. sähkönsopimuksen uusinnan yhteydessä tai kirjautumisessa Oma energia -palveluun.
  2. Käyttöpaikkatunnus
    Käyttöpaikkanumero on numerotunnus yrityksesi osoitteeseen, jossa sähköä käytetään.
  3. Vuosikäyttöarvio
    Laskullasi näkyy myös aikaisempaan kulutukseen perustuva vuosikäyttöarvio (kWh).
  4. Sopimuksen voimassaolo
    Jos sinulla on määräaikainen sopimus, näet laskulta sopimuksen päättymispäivämäärän.
  5. Laskuerittely
    Laskun toinen sivu koostuu tarkemmasta kulutuslaskun erittelystä. Erittelyssä esitetty sähkönkulutus vastaa käyttöpaikassa toteutunutta sähkökulutusta tietyllä aikavälillä. Sähkönkulutus on ilmoitettu kilowattitunteina (kWh). Lisäksi erittelyssä on ilmoitettu kuukausittain veloitettava perusmaksu.

Miksi saan kaksi sähkölaskua?

Sähkön hinta muodostuu sähkönmyynnistä ja sähkön siirtopalvelusta sekä veroista. Vattenfallin lasku koskee vain sähkönmyynnin osuutta. Laskuttamme sinua myyntisopimuksen ja sähkönkulutuksesi mukaisesti. Paikallinen verkkoyhtiösi vastaa sähkön siirrosta ja laskuttaa siitä omalla laskullaan verkkosopimuksen ja hinnastonsa mukaisesti.

Laskutustiheys

Laskutustiheys riippuu arvioidusta sähkönkulutuksestasi. Laskutus tapahtuu 4, 6 tai 12 kertaa vuodessa. Pienen sähkönkulutuksen omaavat asiakkaat saavat laskunsa harvemmin ja enemmän sähköä hyödyntävät yritykset saavat laskun tiheämmällä rytmillä.

Koontilasku

Ole yhteydessä meihin, jos haluat koontilaskun, johon kootaan kaikkien käyttöpaikkojesi laskut.

Oma energia -verkkopalvelu

Tiesithän, että löydät laskusi Oma Energiasta. Siellä voit myös seurata sähkönkulutukseen liittyviä asioita.

Tutustu Oma Energiaan

Yrityksen maksutavat

Vattenfallilla on käytössä seuraavat maksutavat:

  • verkkolaskutus
  • e-lasku
  • sähköposti
  • paperilasku

Verkkolaskutus

Jos haluat ottaa käyttöön verkkolaskutuksen, lähetä meille verkkolaskutustiedot (operaattoritunnuksesi) osoitteeseen customerservice.fisales@vattenfall.com

E-lasku

E-lasku on sähköinen, turvallinen, arkea helpottava tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja yksityistililtä. Laskut säilyvät pankin arkistossa ja voit halutessasi asettaa laskut automaattisesti maksuun.

Asiakkaanamme saat laskut suoraan verkkopankkiisi. E-laskun käyttöönotto on helppoa ja sen voi tehdä kahdella tavalla:

  • Maksaessasi laskua verkkopankissa, klikkaa maksamisen jälkeen ”Tilaa e-lasku” -linkkiä.
  • Vaihtoehtoisesti voit siirtyä e-laskutukseen milloin vain. Etsi verkkopankkisi valikosta kohta ”E-lasku”, ”E-laskusopimukset” tai ”Tee e-laskusopimus”
    • Hae laskuttajaksi Vattenfall Oy
    • Täytä verkkopankin pyytämät lisätiedot. Anna tunnistetietona laskulta löytyvä viitenumero.

Kun e-laskuvaltuutuksesi saapuu meille perille, saat jatkossa laskusi suoraan verkkopankkiisi e-laskuina. Lisätietoja e-laskutuksesta saat omasta pankistasi tai asiakaspalvelustamme.

Sähköpostilasku

Sähköpostiviesti sisältää laskun ja linkin, jonka kautta voit maksaa laskun oman pankkisi verkkopalvelussa. Sähköpostilasku käy kaikkien pankkien asiakkaille.

Käytä maksujen yhteydessä aina laskulla olevaa viitettä.

Pankkiyhteystietomme ovat:
Vattenfall Oy
Y-Tunnus:1842073-2 (FI18420732)
IBAN: FI3318203000040212
BIC/SWIFT: NDEAFIHH

Maksuaika

Jos tiedät, että sinulla on vaikeuksia maksaa lasku eräpäivään mennessä, voit pyytää laskulle lisää maksuaikaa. Maksuaikaa myönnämme vain erääntymättömille laskuille. Muistathan siis olla meihin yhteydessä ennen laskun alkuperäistä eräpäivää. Jos sinulla on aikaisemmin erääntyneitä laskuja edelleen avoinna, emme voi myöntää maksuaikaa. 

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ongelmatilanteissa.
Jätä yhteydenottopyyntö
tai soita meille: 020 722 9001 (8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)

Maksuhuomautus


Mikäli suoritusta laskuun ei näy tilillämme vielä 14 vuorokauden kuluttua laskun eräpäivästä, lähettää yhteistyökumppanimme Intrum sinulle maksuhuomautuksen.

 

Miksi Vattenfall?

Kilpailukykyinen hinta

Asiantuntijamme varmistavat, että saat sähköä aina kilpailukykyiseen hintaan. Hintaan vaikuttavat esimerkiksi säätila, taloustilanne, päästökauppa sekä voimalaitosten huoltokatkot.

Fossiilivapaata sähköä tavallisen sähkön hinnalla

Myymme vain fossiilivapaata sähköä pienyrityksille ja kotitalouksille. Fossiilittoman sähkön ostajana saat kuukausittain raportin CO2-päästövähennyksistäsi.

Asiantunteva eurooppalainen sähköyhtiö

Vattenfallilla on lähes 10 miljoonaa asiakasta eri puolilla Eurooppaa. Meillä on käynnissä useita kunnianhimoisia kansainvälisiä hankkeita ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi.  Kuluttajat valitsivat meidät  jo kuudennen kerran peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi sähköyhtiöksi vuonna 2024.

Kysy chatissa