Hesburgerilla ajatellaan, että energiatehokkuus on paitsi ekologista myös taloudellista. Ravintolaketju tutki mahdollisuutta rakentaa jopa omia tuulimyllyjä, mutta Vattenfallin tuulisähkö osoittautui toteutuksen kannalta paremmaksi ratkaisuksi.
Hampurilaisketju Hesburgerille energiatehokkuudessa on sekä ekologinen että taloudellinen puoli. Siksi vastuullisia valintoja on tehty koko sen elinkaaren ajan.
”Jo aikoinaan Turun Puutorin grillin katolla meillä oli Ruotsista tilattu lämpöpumppu. Olen tahtomattanikin ollut ympäristöaktivisti, sillä se on ollut taloudellisesti järkevää ja kannattavaa”, sanoo Hesburgerin vuonna 1980 perustanut Heikki Salmela.
Taloudellisesti kannattaviin vastuullisuusvalintoihin lukeutuu myös neljä vuotta sitten valittu Vattenfallin fossiilivapaa tuulisähkö, joka on käytössä kaikissa Hesburgerin omissa kiinteistöissä Suomessa mukaan lukien Kaarinassa sijaitseva tuotantolaitos. Valinnan osatekijänä oli Vattenfallin tuulisähkön EPD-sertifikaatti eli niin sanottu ympäristötuoteseloste, joka listaa tuotteen ympäristövaikutukset ja antaa alkuperätakuun.
Vattenfallin fossiilivapaa sähkö lämmittää vuosittain noin 110 Hesburgerin ravintolaa.
Salmelan mukaan Hesburgerilla on satsattu uusiutuviin energianlähteisiin jo kauan ennen kuin vastuullisuus alkoi saada nykyisen kaltaista huomiota. Tuulisähkön lisäksi osassa ravintoloita hyödynnetään aurinkopaneeleja ja maalämpöä.

”Joskus mietimme myös omia tuulimyllyjä Kaarinaan, mutta projekti ei lopulta onnistunut”, Salmela lisää.
Tuulisähkön ja oman aurinkovoimalan avulla valmistuu vuosittain esimerkiksi noin 865 000 kiloa ketsuppia ja 680 000 kiloa jälkiruokakastikkeita.
Omalla toiminnalla Hesburger haluaa olla myös suunnannäyttäjä. Hesburger on kehittänyt muun muassa biologista vedenkäsittelyä: Kaarinan ja uuden Liettuassa sijaitsevan tehtaan jätevedet puhdistetaan patentoidulla bioreaktorijärjestelmällä. Puhdistettu vesi kierrätetään käytettäväksi HesePesun-autopesulinjoille. Kierrätysveden ansiosta uuden veden tarve yhtä autoa kohden on 450 litran sijasta 50 litraa.
Hesburgerin yksi tavoite on, että vuoteen 2030 mennessä puolet heidän myymistään tuotteista on lihattomia. Ketju valmistaa kasviproteiinituotteita omassa tuotantolaitoksessaan. Kasviperäisten tuotteiden valmistaminen aiheuttaa ilmakehään vähemmän kasvihuonepäästöjä kuin lihantuotanto, joten ratkaisu on fiksu maapallon kannalta.
Lisäksi Hesburger hyvittää muun muassa hiilijalanjälkeään ja satsaa ympäristöystävällisiin pakkausmateriaaleihin.
Salmelan innovatiivisuus näkyy myös siinä, että yrityksen toiminnassa käytettäviä raaka-aineita ja materiaaleja pyritään jatkojalostamaan hyötykäyttöön.
Henkilökunnan työvaatteet valmistetaan kierrätysmateriaaleista, ja loppuun käytettyjä asuja hyödynnetään taas ravintoloiden ulkokalusteiden valmistamisessa.
”Väitän, että olemme ympäristöystävällisin ravintolaketju Suomessa,” Salmela sanoo.

Vattenfallin fossiilivapaa sähkö lämmittää vuosittain noin 110 Hesburgerin ravintolaa. Tuulisähkön ja oman aurinkovoimalan avulla valmistuu vuosittain noin 865 000 kiloa ketsuppia ja 68 0000 kiloa jälkiruokakastikkeita. Hesburger paistaa joka vuosi miljoonia hampurilaisia fossiilivapaalla sähköllä.