Företagets elräkning och betalning

.

Vad söker du?

På de här sidorna hittar du information om betalsätt, hur du läser företagets elräkning och indrivning. Du kan sköta dina faktureringsfrågor i tjänsten Min energi eller genom att kontakta vår kundservice. Om fakturan har överlämnats för indrivning ser du kontaktuppgifterna till Intrum på inkassofakturan.

Från och med den 1.9.2024 är momsen 25,5 %. Vi fakturerar alltid enligt den gällande momssatsen.

Så här läser du företagets elräkning


Fakturering och betalsätt


Betalningsanmärkning och indrivning

 

Vanliga frågor om fakturering
Hur ändrar jag faktureringsadress?

För pappersfakturor och e-postfakturor kan du enkelt ändra din faktureringsadress i tjänsten Min energi under ”Mina faktureringsuppgifter”. Vill du ändra företagets nätfaktureringsadress kan du enkelt anmäla det via kontaktformuläret

Hur vet jag vilket projekt eller vilken arbetsplats som faktureringen rör? Går det att lägga till någon slags referensinformation på fakturorna?

Hur vet jag vilket projekt eller vilken arbetsplats som faktureringen rör? Går det att lägga till någon slags referensinformation på fakturorna?

Om du vill kan du lägga till referensinformation på dina fakturor, som du enklast meddelar oss via kontaktformuläret.

Varför får jag fakturor från två olika elbolag?

Du får en faktura för elförbrukningen och en för elöverföringen. Vi skickar en faktura för elförbrukningen. Det lokala nätbolaget skickar i sin tur en faktura för elöverföringen. Enklaste sättet att sköta dina faktureringsfrågor är genom att byta till nätfakturering.

Varför får jag betalningsanmärkningen från er från Intrum?

Om den ursprungliga elräkningen har förfallit skickar Intrum en betalningsanmärkning för Vattenfalls räkning. Det medför ingen anteckning om betalningsstörning i din kreditupplysning. Om du vill ta kontakt rörande din betalningsanmärkning hittar du nödvändiga kontaktuppgifter på betalningsanmärkningen.

Vad är en e-faktura och hur börjar jag använda det?

E-faktura är ett enkelt och modernt sätt att ta emot elektroniska fakturor till din internetbank. Du betalar e-fakturan enkelt med en knapptryckning och fakturan sparas sedan i bankens arkiv.

Kan jag få en samlingsfaktura för företagets alla driftställen?

Ja, en samlingsfaktura är en kostnadsfri tilläggstjänst som vi erbjuder våra företagskunder. Samlingsfakturan samlar den totala summan på fakturorna för alla driftställen på en faktura. Det gör det enkelt att betala fakturorna även om man skulle ha många objekt. Kontakta vår kundservice för att få en samlingsfaktura.

Kan jag få hemmets och företagets faktura på samma samlingsfaktura?

Tjänsten Samlingsfaktura erbjuds bara företagskunder. Den går inte att lägga till faktureringen för privatkunder. 

Vad består min elräkning av?

Elräkningen som du får av oss består av en fast månatlig grundavgift samt en förbrukningsavgift som baseras på mängden förbrukad energi (cent/kWh eller euro/MWh). 

Det lokala nätbolaget skickar i sin tur en räkning för elöverföring samt elskatt.

Vad gör jag om fakturan har förfallit?

När den ursprungliga fakturan har förfallit och om Intrum ännu inte har skickat en betalningsanmärkning kan du betala fakturan utifrån den ursprungliga betalningsinformationen. Om fakturan betalas efter förfallodatumet läggs dröjsmålsränta enligt räntelagen till på nästa faktura. Efter en betalningsanmärkning kan man bara avtala om betalningsarrangemanget med Intrum. Kontaktuppgifterna till Intrum finns på betalningsanmärkningen.

Vart anmäler jag mitt kontonummer för en kreditfaktura?

Du kan anmäla ditt kontonummer till vår kundservice genom att ringa 020 722 9000 (msa/lna) på vardagar kl. 9–17 eller via kontaktformuläret. När kreditfakturan betalas beror på faktureringstakten och fakturans förfallodatum. 

Var och hur kan jag avtala om betalningstid?

Om du vill kan du få betalningstid på din faktura. Du kan själv flytta förfallodatumet via vår tjänst Min energi  , där du utan kostnad och enkelt kan flytta förfallodatumet för en faktura som ännu inte förfallit 14 dagar, förutsatt att fakturabeloppet är under 300 euro.

Du kan också avtala om en längre förflyttning av förfallodatumet mot en kostnad med vår kundservice. En sådan förflyttning är högst 21 dagar och en avgift enligt prislistan för tjänster debiteras för förflyttningen.Om du har tidigare obetalda förfallna fakturor kan vi inte bevilja betalningstid.Kom ihåg att du snabbt och enkelt kan sköta dina viktiga betalningar genom att välja nätfaktura eller e-faktura. 

Kan jag ändra faktureringsintervallet?

Vi fakturerar 4, 6 eller 12 gånger om året. Vårt mål är att erbjuda alla kunder den mest ekologiska faktureringstakten för objektet i fråga i samband med att avtalet tecknas. Om du trots det känner att faktureringstakten vi valt inte är rätt för dig kan du ändra den i Min energi eller via kontaktformuläret.