Faktura och betalning

Vi skickar ut fakturor varannan månad, sex gånger per år. Vill du istället få din faktura varje månad så kan du ta kontakta oss så hjälper vi dig.

E-faktura

E-faktura är ett säkert och populärt sätt att betala räkningarna på. Skillnaden mellan en vanlig pappersfaktura och en e-faktura är att vi skickar din faktura direkt till din internetbank istället.

Att betala en e-faktura är enkelt, du trycker på en knapp och fakturan blir också arkiverad hos banken. Med e-faktura kan du ta emot och betala din faktura när som helst och var som helst. Det är även mer miljövänligt med e-faktura eftersom inga papper behöver skrivas ut.

Om du vill aktivera e-faktura gör du en anmälan till din internetbank. Så här gör du för att aktivera e-faktura:

  • Logga in på din internetbank och sök efter ”e-faktura”, ”e-faktureringsavtal” eller ”skapa ett e-fakturaavtal”.
  • Välj Vattenfall Oy som avsändare till e-fakturan
  • Fyll i den information som din bank kräver, fakturans identifieringsnummer är samma som fakturanummer.
  • När din anmälan till e-faktura är gjord, så kommer fakturorna framöver komma direkt till din internetbank. Om din anmälan om e-faktura inte kommit in innan nästa fakturering så kommer du få din nästa faktura med den faktureringsmetod som du har haft tidigare.

Direktbetalning

Direktbetalning motsvarar den tidigare direktdebiteringen. Du får din faktura enligt det sätt som du själv har valt (exempelvis via e-post) och banken gör en direktbetalning från ditt konto på fakturans förfallodag. Direktbetalning passar kunder som inte har tillgång till en internetbank. Information för direktbetalningen kan inte heller ändras via en internetbanken.

Om du vill betala via direktbetalning så ska du ta kontakt med din bank.

Pappers- och e-postfaktura

Du kan få din faktura från Vattenfall via e-post eller i pappersformat. Med e-postfakturan så får fakturan direkt till din e-postadress. Förutom själva fakturan så får du en länk där du kan betala fakturan direkt via bankens onlinetjänst. Du kan ha e-postfaktura oavsett vilken bank du har.

Kolla in din faktura på Min energi

Hittade du inte svaret på din fråga?

På våra kundservicesidor hittar du information om el, flytt, fakturor och Min Energi-tjänst. Vi hjälper gärna dig om du har fler frågor!

Till Kundservice

Skicka meddelande

Vänligen skicka in din fråga via vårt kontaktformuläret nedan så kommer vi att svara dig via e-post. 

Till kontaktformuläret

Ring oss

Tel: 020 722 9000 

Ska du flytta?

Ring vår flyttlinje på tel: 0800 177 733.

Telefontider är vardagar kl. 9–18.